tisdag 23 januari 2018

Loppiskomplettering

För några år sedan hittade jag fem söta glas på en loppis.Trots att jag verkligen gillade dem så köpte jag dem inte. Märkligt nog fanns de kvar på loppisen under lång tid och efter ett tag konstaterade jag att det var nog meningen att jag skulle ha dem. Det som fått mig att tveka var just att det bara var fem glas. Konstaterade att det egentligen var en lite fånig anledning till att tveka inför att köpa dem eftersom det ganska sällan behövs fler glas än så. Nåväl glasen packades noga in i tidningspapper, betalades och fick följa med hem. Genom åren som gått har jag i stort sett varje gång jag har använt dem känt mig så nöjd över att jag köpte dem eftersom de verkligen är söta. Om sommaren är det de absolut bästa saftglasen och de livar upp en enkel dukning om en skall ha gäster. Så länge som gästerna till bords inte är fler än fem.

Charmen med loppisar är i min mening att en aldrig vet vad en kommer att hitta. Det gör det lite mer spännande men också lite mer utmanande. Om jag letar efter något särskilt kan det onekligen vara frustrerande att inte hitta det jag söker. För en tid sedan åkte Regina och jag lite spontant in till en loppis i Uddevalla. Vi hade egentligen inte tid och det var ganska kort om tid kvar till de skulle stänga. Jag var egentligen inte ute efter något särskilt utan det var mest roligt att komma iväg och titta lite. Längst ner på en hylla hittade Regina tre glas med gröna blommor på som hon gjorde mig uppmärksam på. Tänk så fint att kunna komplettera mina loppisglas och genom det faktiskt kunna duka för åtta gäster till bords.

Jag har en låda här hemma där jag har börjat packa ner saker som jag rensat ut. En del av innehållet i lådan är uddaporslin och glas. Innehållet i lådan gör mig lite glad, dels för att jag rensar ut sådant som jag inte använder men främst för möjligheten de skapar. Någon rensade ut tre blommiga glas vilket gjorde det möjligt för mig att komplettera. Nu ger jag någon annan samma förutsättning, det vill säga om personen ger sig ut på loppistur med förhoppningen om att kunna komplettera det som finns i de egna skåpen.



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...