måndag 26 juni 2017

Nyttiga våfflor

Våfflor är i min mening något smått fantastiskt. De kan ätas till frukost, som mellanmål, till lunch och givetvis som efterrätt. Till lunch väljer jag att göra en matigare variant, gärna smaksatt med rödbeta och toppad med sallad och någon god röra. Till övriga mål serverar jag dem med turkisk yoghurt eller kvarg och toppar med bär och annat gott. Eftersom jag gärna äter våfflor ofta har jag hittat på ett recept som dessutom bara innehåller nyttigheter. Det krävdes lite experimenterande innan jag kom fram till det perfekta receptet, men nu är det verkligen riktigt goda våfflor


Våfflorna blir tunna och fina och i min mening precis så som våfflor ska vara. Fungerar dessutom alldeles utmärkt att värma upp igen om en skulle råka göra alldeles för många. I min familj är det dock inte någon risk att det skulle bli några våfflor över.


Bananvåfflor
2 bananer
4 ägg
1 dl mandelmjöl
1.5 tsk bakpulver

Gör så här:
Mosa bananen och vispa ihop tillsammans med äggen och mjölet. Smeten ska bli fluffig och vispas därför med fördel med elvisp eller med assistent. När smeten är klar rörs bakpulvret ner. Grädda i en våffellagg som penslats med kokosolja. Servera genast och njut!

Kommentar:
Det är lätt att bränna våfflorna och att de fastnar. Genom att pensla laggen med just kokosolja minimeras dock risken. Testa gärna att smaksätta smeten! Smakar mycket gott smaksatt med vaniljpulver och blåbär.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...