söndag 16 april 2017

Blåbärscupcake

Att fika är i min mening en av livets bästa sysselsättningar. Att sitta ner i lugn och ro tillsammans med trevligt sällskap, varmt kaffe och något gott till är verkligen livskvalitet. Om kaffet serveras i kopp smakar det märkligt nog bättre än i mugg hävdar jag med bestämdhet. Allra bäst smakar dock både kaffe och kaka serverat i min härliga rosenträdgård. Men hur nyttigt är det egentligen att fika jämt? Riktigt nyttigt skulle jag säga eftersom en mår bra av att göra sådant som en tycker om. Däremot behöver allt som är sött och gott inte innehålla socker. Alltså bjuder jag här på ett recept på smaskiga blåbärscupcakes helt utan vitt socker.



Blåbärscupcake
3 dl mandel
3 dl solrosfrön
2 bananer
6 ägg
3 dl blåbär
0.5 tsk vaniljpulver

Topping:
Grädde
Blåbär

Gör så här:
Mixa mandel och solrosfrön till ett fint mjöl och mosa bananerna. Tillsätt övriga ingredienser utom blåbären och blanda till en jämn smet. Rör försiktigt ner blåbären och klicka ut smeten i muffinsformar. Grädda i ugnen på 175 grader i 15 minuter. Låt muffinsen svalna, dekorera sedan med spritsad grädde och blåbär.

Kommentar:
Grädden kan med fördel bytas ut mot exempelvis kokosgrädde eller havregrädde för den som så önskar. Det går dessutom bra att ta bort grädden helt och istället toppa med blåbärschiasylt för att maxa blåbärssmaken.

1 kommentar:

https://blog.christinakarlsson.se/ sa...

Jag håller helt och hållet med om det där med att fika tillsammans - så mysigt och viktigt. Något man behöver unna sig lite oftare...
Tack för receptet, det ska jag ta och prova.

Önskar dig en fortsatt fin annandag påsk och kommande vecka!
Kram

Christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...