söndag 26 februari 2017

Vid den här tiden varje år

En fördel med att ha bloggat under många år är att jag har ett fantastiskt arkiv med samlade funderingar och betraktelser. En del är ögonblicksbilder från mitt liv, från trädgården, från resor och annat som varit aktuellt precis där och då. Andra inlägg handlar om sådant som jag tycker och tänker och vill dela med mig av till världen. En blandad kompott av det som rör sig i mitt huvud således. Det som är lite intressant är att det finns en del som är återkommande. Då menar jag inte återkommande teman utan snarare återkommande innehåll i mina inlägg. Varje år vid den här tiden skriver jag om hur jag åter har insett hur mycket jag påverkas av att det är mörkt och kallt och hur jag borde skaffa mig en plan för att hantera det till nästa år. Det här året hade jag faktiskt en plan som gick ut på att åka till Sydafrika i början av februari. Av olika skäl fick jag tänka om och det blev inte någon resa dit den här månaden. Att ha en plan var dock ett stort steg framåt tänker jag.

Något som jag också skriver inlägg om vid den här tiden varje år är hur jag älskar våren och min trädgård. Om mina planer för den här säsongen och vilken fantastisk plats jag råkar bo på. Varje år drabbas jag av en innerlig längtan efter att ta nästa steg i lantlivet och utöka djurskaran i Hult till att även omfatta höns. Längre fram på säsongen brukar jag inse att jag inte hinner bygga något hönshus i år heller, men vid den här tiden är drömmen ytterst levande. Så när jag tog med mig min kaffekopp ut i trädgården idag började jag åter stega upp vart hönshuset skulle byggas. Solen sken och fåglarna kvittrade och livet kändes så där fantastiskt som det bara gör när en befinner sig i en solig vårträdgård.

När jag gick in sökte jag lite här på bloggen om mina tidigare planer för hönsen. Det är ju dumt att uppfinna hjulet flera gånger tänker jag. Då upptäcker jag min egen vana att vid den här tiden ständigt längta och skriva om att skaffa höns. Nåväl i år är kanske året då jag bygger mig ett hönshus!

Härliga frigående höns hos min väninna på Gadderöd gård

1 kommentar:

Min Lilla Kokvrå sa...

Vilken härlig hönsbild!
Höns är en dröm, men vem ska ta hand om dem när vi inte är hemma?
Stort ansvar att ta sig an djur.

Men det gör ju ingenting att drömma :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...