onsdag 1 februari 2017

Tristess är en anledning

Sedan jag tog beslutet om att sluta köpa nytillverkade kläder har jag funderat mycket över mina konsumtionsvanor. Jag vet med mig att jag under det senaste året har köpt med kläder än vad jag brukar göra annars. Jag har också i större utsträckning ätit mat ute och har nästan helt slutat baka bröd. Vad gäller brödet har det mest berott på köksrenoveringen men inte bara. När livet snurrar på lite snabbare än vanligt då är det lätt att börja ta genvägar och att välja det enkla. Att börja köpa bröd istället för att baka själv. Det trots att det hembakta brödet är betydligt godare och dessutom inte tar särskilt lång tid att göra. I den snabba tillvaron har jag blivit allt mer otålig och dålig på att vänta. Normalt sett brukar jag tycka om en timmes väntan när jag byter tåg. Det innebär ju att jag har en hel timme då jag i lugn och ro kan dricka kaffe och läsa en bok. Det senaste året har jag inte haft tålamod att sitta och vänta. Alltid denna väntan och alldeles för ofta har det känts som. Att vänta har helt enkelt känts tråkigt och jag har valt att istället sysselsätta mig med att gå i affärer.

Älskade favoriter som funnit i min garderob länge

Svårare än så behöver det helt enkelt inte vara att ändra sitt eget konsumtionsmönster. Hade det varit engångsföreteelse hade det inte varit något större bekymmer, men nu handlar det om ett mönster över tid. Det är väl inte så farligt kan en då tänka. Givetvis skulle det inte vara det om det inte vore för att de flesta av oss konsumerar betydligt mer än vad vi faktiskt behöver. Jag brukar se mig själv som en medveten konsument med de rätta perspektiven. Jag väljer att handla klokt och etiskt och väljer att tillverka själv om jag kan. Efter en tid började jag dock göra fler och fler undantag från mina principer. Köpte kläder som inte alls var etiskt tillverkade och som jag egentligen inte behövde. Så här i efterhand är jag förvånad över hur lätt det var att gå från medveten konsument till slöshoppare.

Tvätt som fått torka i solen luktar sommar

Nu har jag ställt om och det känns verkligen skönt. Samtidigt är det en viktig kunskap att se hur enkelt det var att ändra min egen konsumtion. Att det var något så litet som tristess och lite för högt tempo som fick mig att hoppa över mina egna principer. Ibland har jag tidigare ställt mig frågan hur andra kunnat vara så obekymrade kring vad de köpt och inte alls kunnat förstå. Nu inser jag att det är tämligen enkelt att helt enkelt bara låta bli att bry sig.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...