måndag 27 februari 2017

Jag vet vem trollet är!

Vart en än vänder sig på nätet finns de otrevliga kommentarerna där. Om en butik gör reklam för något finns det genast ett gäng kommentatörer som har åsikter. Somliga helt oskylda medan andra både hätska och hatiska. De flesta kommentarsfält har en tendens att fullkomligt spåra ur med påhopp och andra otrevligheter. Det spelar inte så stor roll vilket ämnet är, allt tycks vara en anledning att sprida hat omkring sig. Förr var det möjligt att vara helt anonym när en kommenterade men så är oftast inte fallet idag. Allt som oftast sker kommenterandet på Facebook alternativt att den som kommenterar måste vara inloggad med Facebook. Det innebär att alla dina vänner och egentligen hela världen har möjlighet att se vad som kommenteras.

Det är lätt att förlora hoppet om mänskligheten när en läser de där kommentarsfälten. Hur kan det ens vara möjligt att hata så mycket? Trots det väljer jag ganska ofta att läsa kommentarer. Tänker att det är bättre att veta hur det är än att blunda för verkligheten. Det är lätt hänt att en befinner sig i en filterbubbla och tror att det är den enda sanna verkligheten. Jag funderar ganska ofta över människorna bakom kommentarerna. Vilka är de och hur tänker de när de väljer att kommentera? Så plötsligt i ett kommentarsfält får jag syn på ett namn och en profilbild jag känner igen. Någon som jag känner, någon som jag så länge som jag känt hen sett som en klok och vettig människa. Läser kommentarerna som hen skriver och inser att jag känner ett troll. En person som jag känner är en av alla de där människorna som vräker ur sig otrevligheter och hatiska kommentarer. Jag skulle kunna fråga personen hur hen tänker men är nog lite rädd för svaret. Är det så enkelt att det är lätt hänt att ord blir hårdare när de är skrivna än när de sägs ansikte mot ansikte. Eller är det så att även den som på ytan verkar vettig kan vara helt uppfylld av hat?

Vad får någon att välja att skriva hatiska kommentarer på sociala medier?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...