måndag 30 januari 2017

Kläder för resan


Kläder hör till mina passioner i livet och jag lever efter devisen att livet är för kort för att gå klädd i tråkiga kläder. Hemma innebär det allra helst piffiga vintageklänningar. På resan däremot blir det lite annorlunda. Det har genom året till och med blivit så att jag har en del kläder som bara används när jag reser. Oavsett om det är en kort eller en lång resa som planeras är det klokt att tänka till när det gäller packningen. Ju oftare en reser desto viktigare blir det eftersom rutiner gör processen betydligt enklare. 

Min blommiga klänning är mjuk och bekväm. Perfekt att resa i både om sommaren och om hösten. Genom att kombinera på olika sätt är det möjligt att resa med tämligen lätt packning dessutom.

De senaste åren har antalet kortare resor med en eller två övernattningar ökat för min del. Det har lett till att jag alltid har min lilla resväska delvis packad. I min kabinväska ligger alltid min necessär som innehåller basprodukter, där finns pyjamas, paraply, laddare och en påse för tvätt. Det enda jag egentligen behöver lägga till är vilka kläder jag skall ha med mig samt smink. Även om det oftast finns möjlighet att få lån strykjärn när en bor på hotell så vet jag med mig att jag inte kommer att ställa mig och stryka. Vem vill stryka kläder på semestern liksom? För att slippa stryka tänker jag därför på att packa kläder som inte skrynklar. Under själva resedagen vet jag med mig att jag vill ha mjuka och bekväma kläder. Att sitta under många timmar är inte särskilt bekvämt och kan en då göra resan lite behagligare genom att välja sköna kläder är mycket vunnet. Fast bekväma kläder behöver inte betyda tråkiga eller fula kläder. Det gäller bara att tänka till lite. 

Min klänning och väskan är typiska när jag är ute och reser. Klänningen skrynklar inte och väskan är liten och praktisk,
 just därför har vi hunnit med många resor tillsammans.

För att packa så lite som möjligt planerar jag alltid alla resans outfits i förväg. På så vis kan jag kombinera ihop plaggen på olika sätt och behöver inte packa mer än nödvändigt. Behöver jag verkligen ha med mig tre olika koftor eller kan jag använda samma kofta till tre olika outfits. Förutom att planeringen underlättar packningen sparar jag också tid om morgonen eftersom jag redan i förväg vet om vad jag skall ha på mig den dagen. Det som är svårast att planera och begränsa tycker jag är skor. Hur en än gör behövs det alltid flera par skor och skor tar mycket plats i packningen. Är det vinter då reser jag i vinterkängor men har med mig skor att kunna ha på dagen om jag är på konferens.  Att ha på sig vinterkängor inomhus under en hel dag känns inte särskilt bra och då är det bra att ha ett par skor extra. Skall en ut på galej behövs passande skor för detta och dessutom vill jag alltid ha med mig mina löparskor. Hur jag än planerar är det svårt att resa med färre än tre par skor i packningen och ett par på mig under resan. 


När jag for till Kapstaden gjorde jag misstaget att ta med en klänning som behövde strykas. Tur att den var mönstrad eftersom det gjorde att skrynklorna inte syntes så tydligt. Denna klänning får stanna hemma i fortsättningen.

Att ha en stor handväska är praktiskt under själva resan eftersom en då har allt en kan tänka behöva lättåtkomligt. Väl framme kan det däremot kännas jobbig att släpa runt på en stor handväska och därför brukar jag packa med mig en mindre att byta till. Sen var det ju det där med galej igen. Då kan det absolut behövas en aftonväska dessutom. När många saker måste få plats i en enda packning då gäller det verkligen att planera och förbereda noga i förväg. På så vis slipper jag stå samma dag och inse att allt inte ryms i packningen. 

Linne och shorts hör inte till vanligheterna för mig ens om sommaren. I Namibia var det däremot det enda jag använde!

Den största utmaningen är kanske den när en reser från kallt till varmt, hur sjutton gör en då med vinterkängor och kappa. Onekligen skönt att ha under resan hemma i Sverige men inte lika skönt att ha med sig på den varma destination som en skall till. Finns möjligheten att åka bil till flyget går det ju alltid att lämna kappa och kängor i bilen och byta om innan en kliver in på flygplatsen. När jag senast for söderut satsade jag på lager på lager och chansade på en tunn kappa som kombinerades med varm kofta. Det enda som hörde vintern till i packningen var vantar och mössa. Kändes mycket märkligt när jag på morgonen i Windhoek packade ner dessa i handbagaget när det var över trettio grader varmt redan klockan sju på morgonen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...