lördag 14 januari 2017

Gulity Pleasure!

När jag var barn hade jag en kamrat från USA. Hemma hos henne serverades det ofta smörgåsar med jordnötssmör och sylt. Jag försökte ständigt övertala min mamma att detta var något som vi borde ha alltid hemma hos oss också. Hon kom dock med en rad kloka argument kring att det inte var särskilt nyttigt. Däremot köpte hon alltid en burk med jordnötssmör till min födelsedag och på morgonen fick jag min älskade favoritsmörgås.

Peanutbutter jelly sandwich, mitt gulity pleasure!

På senare år har jordnötssmöret fått en upprättelse vad gäller nyttigheten. Det innehåller ju massor av nyttiga ämnen och är ett riktigt bra pålägg eller ingrediens i bakning och matlagning. Däremot får jag ge min mamma rätt i att kombinationen att jordnötssmör och sylt inte är helt nyttig. Så vad göra när en älskar just den där kombinationen? Svaret är: en gör chiasylt! Det är enkelt, gott och helt utan socker. Chiafrön som blötläggs bildar en hinna av gelé runt varje frö. Det är det som gör dem perfekta att använda i pudding men också till sylt. Chifröna ersätter alltså socker och pektin.

Hallonchiasylt


Hallonchiasylt
500 g hallon
3 msk chiafrön
1 krm vaniljpulver

Gör så här:
Lägg hallonen i en kastrull och koka upp bären. Var noga med att inte ha för hög värme på spisen! När bären kokat upp tillsätts chiafrön och vaniljpulver. Rör runt ordentligt och låt svalna. Häll över på en burk och förvara i kylen.

Kommentar:
Testa att byta ut vaniljpulvret mot steviadroppar om du önskar en sötare sylt. Pröva också att tillsätta lakritspulver till sylten. Smakar precis som godiset hallonlakritsskalle. Var uppmärksam på att sylten har en kort hållbarhet eftersom den inte innehåller någon form av konserveringsmedel. Det är nackdelen med att inte använda socker. Sylten håller sig upp till en vecka i kylskåp. Det går dock alldeles utmärkt att frysa sylten om en vill göra en störa sats en vad som hinner ätas upp.

Var uppmärksam på att chiasylt har en kort hållbarhet!

1 kommentar:

Bakom dörr nr. 11 sa...

Men åh så gott, måste jag prova :)
Fin kväll till dig
Kram Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...