måndag 19 december 2016

It´s the most wonderful time of the year

Det är måndag och jag har helt gått in i christmasmood. Jag förstår verkligen inte konceptet med julstress, istället väljer jag att njuta så mycket som det bara går. Spelar julmusik på hög volym och frossar i mat smaksatt med sådant som saffran och kanel. I övrigt tänker jag som så att det som hinns med det hinns med och det blir julafton oavsett. Kanske är det åldern som gör det enklare att förhålla sig till högtiden och i så fall är det onekligen en fördel med att åldras. Kanske är det också en insikt om att det är synd att stressa bort sin favorithögtid. Förr om åren har jag haft långa listor med alla måsten innan det fick lov att bli jul. Allt skulle vara perfekt städat, all mat skulle vara klar innan julafton, det skulle göras eget godis och bakas. Numera gör jag fortfarande allt det där men bara de delar som är roliga, annars låter jag det vara. Förr längtade jag efter stora julkalas, med huset fullt med folk och massor av mat och aktiviteter. Idag ser jag istället fram emot en stilla jul med bara familjen hemma. Vi har ingenstans vi behöver åka, inga tider att passa och helt enkelt inte några måsten alls. Skulle jag önska mig något mer är det i så fall ett strålande vackert väder. Det behöver inte vara snö, men jag önskar mig sol och långa promenader med vovvarna. Fast skulle vädret vara dåligt då tänder jag istället massor av ljus, spelar mer julmusik och ser det som en fin anledning att sitta i soffan och läsa.

Skulle inte köpa mer julpynt men kunde inte motstå en ljuslykta med texten till min favoritjulsång

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...