söndag 6 november 2016

Från höst till vinter

Veckan började i en årstid och slutade i en annan. I måndags fotograferade jag rosor i trädgården och nu är hela trädgården inbäddad i snö. Det kom några flingor redan för några dagar sedan men det allra mesta vräkte ner under natten. Märkligt nog gillar jag det tvära omslaget från höst till vinter trots att jag inte är någon som egentligen älskar vinter. Ett väder som under veckan som kommer ska vara stabilt med minusgrader uppskattas dock betydligt mer än grått och regn. Vem vet kanske är jag på väg att omvändas från att vara vinterskeptiker till vinterälskare.

I min rosenträdgård i måndags

Det är nästan som att resa från en kontinent till en annan när årstiderna har så tvära kast. Veckan inledes med en liten flirt med sommaren och luften kändes nästan ljum när solen sken. Idag har minusgraderna varit flera och vintern är ett faktum. Har flera gånger under dagen kommit på mig själv med att vilja börja julpynta.

Trädgården i Hult idag.

Snö och jul hör ju onekligen ihop så helt märkligt är det kanske inte med en önskan om att börja pynta för julen. Nu är trädgårdssäsongen helt lagd till handlingarna och det känns faktiskt skönt att bara ägna sig åt resten av livet så att säga. Jag älskar verkligen trädgårdsarbetet men ibland känns det svårt att hinna med allt som en skulle vilja. Snön får mig att vilja sitta i min fåtölj i mitt arbetsrum med en filt och en bok. Snön får mig att vilja sitta inomhus och njuta av värmen inne samtidigt som jag ser ut över kylan.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...