söndag 30 oktober 2016

Sköna söndag

En ledig söndag med strålande sol från klarblå himmel måste onekligen vara något av det bästa som finns. Att ha möjligheten att inleda en dag med sen frukost och sedan kliva ut i trädgården. Älskar de här höstdagarna då det finns en antydan av kyla i luften men ändå är varmt och skönt.


Planen för dagen var att skörda det sista ur odlingslådorna samt att städa ut växthuset. Det är dock lätt att bli distraherad när det fortfarande är så mycket vackert som blommar i trädgården. Leonardo da Vinci blommar fortsatt vidare och är verkligen rosen som gett mest i år. Jag verkar ha hittat en plats där den verkligen trivs och kan frodas.


Luktärtorna blommar även de fast det är oktober. Jag borde väl egentligen ta bort dem eftersom de är planterade i två stora krukor. Vill ju inte riskera att kylan förstör krukorna. Samtidigt vill jag inte ta bort något som fortsatt blommar så fint.


I två planteringar har jag vacker kärleksört men jag tänker att det är något jag borde ha mer av. För två veckor sedan lade jag grunden till en ny plantering som kommer att bli en av de större i trädgården. Där tänker jag att det måste växa gott om kärleksört.


Elvis hjälper som alltid till i trädgården. Idag satt han på mina axlar under tiden jag satte några hundra lökar samt när jag skördade årets sista morötter och rödbetor. Börjar bli riktigt bra på att greja samtidigt som jag bär runt på en katt som vägrar att flytta på sig. Anar att han möjligen kan vara lite bortskämd.


Rosenholm är en av årets nykomlingar och blommar fortfarande fint. Ett år hade jag rosor fram till tredje advent. Känns som ett svårt rekord att slå men än har rosorna inte gett upp för i år. Nu är dock den här säsongen lagd till handlingarna. Växthuset är tömt och städat. Detta har firats med att grilla korv och njuta av möjligheten att ännu kunna sitta ute i trädgården.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...