tisdag 25 oktober 2016

Sassnitz

En fredagseftermiddag för en månad sedan satte Frida och jag oss i bilen och for hela vägen till Trelleborg. Tidigt nästa morgon tog vi båten över till Tyskland och kom till kuststaden Sassnitz. När det gällde Rügen som helhet var mina förväntningar höga men jag hade inga förväntningar alls på Sassnitz. Vi parkerade i ett parkeringshus och strosade längs havet för att hitta någonstans att äta lunch. Det vi hittade var en otroligt charmig liten stad som vi nog egentligen önskat oss mer tid i.


Till att börja med fanns där en pir. Av någon anledning är jag svag för platser som har just en pir. Precis intill låg dessutom en mycket trevlig vegansk restaurang. Verkligen inte vad jag förväntat mig så jag var onekligen positivt överraskad. God lunch med trevligt sällskap och vacker utsikt är onekligen ett trevligt sätt att spendera en lördag på. Lägg dessutom till att det var strålande sol och härlig sommarvärme.


Den gamla delen av staden är verkligen en charmig sekelskiftesbadort. Den påminde mig om Marstrand i mina egna barndomstrakter. Kan tänka mig att återvända hit och ha som mål att bo i något av de där vackra husen. Att i sakta mak strosa längs stranden, äta god mat och läsa en bok vid havet. Tänker redan att den där semestern måste planeras in i min kalender.


De där husen är onekligen helt omöjliga att motstå med alla sina vackra detaljer. De flesta platser är förvisso tilltalande när solen skiner och vinden är ljum. Fast här skulle jag nog trivas även om hösten när havet är grått och vinden viner. Tänk vilken dramatik precis utanför fönstret när det blåser upp till storm. När vi lämnade Sassnitz var det onekligen med känslan av att vi stannat för kort och det ser jag som något tämligen gott.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...