tisdag 18 oktober 2016

Samma som alltid

Vi är en bra bit in i oktober men än råder trädgårdssäsong. Det är förvisso lite kyligare att arbeta i trädgården än för några veckor sedan, men det är fortsatt riktigt härligt.


 Elvis följer som alltid med mig ut i trädgården. Vi är ett team Elvis och jag även om vi ibland har lite skilda åsikter om hur saker ska göras. Jag försöker att förklara för honom att det är mindre bra att han absolut skall sitta på mina axlar när jag gräver eller planterar. Han i sin tur menar att det är alldeles nödvändigt om han skall kunna övervaka arbetet på bästa sätt.


När jag fotograferar går det dock bra att ha katten på axeln och vi fotograferar just nu samma blommor som alltid känns det som. Leonardo da Vinci blommar vackert vidare vecka efter vecka.


 Mitt blå blickfång i den nya planteringen är fortsatt blått och fortsatt lika vackert.


New Dawn brukar ju som sagt vara översållad med blommor så här års men i år är det bara några enstaka. Men jag tror att den åter kommer vara fin nästa år.


Även Ida tycker om att vara med ute i trädgården. Till skillnad från Elvis så övervakar hon hellre på lite avstånd. Hon är en klok hund hon! Skulle jag däremot lägga ifrån mig det jag arbetar med då vill hon gärna klappas.


Jag skördar fortfarande mycket vilket nästan förvånar mig. Odlingssäsongen blev ju inte riktigt som jag tänkt mig. Tack vare att det var en så varm inledning på hösten har jag ändå kunnat skörda mycket. Har fortfarande gott om grönsaker att skörda i odlingslådorna och behöver nog sätta familjen i arbete för att allt ska hinnas ta om hand. Tomaterna har jag däremot skördat färdigt för i år. En av plantorna blommade så fint att jag ställde in den i köket för någon vecka sedan och den ser ut att stormtrivas.


Rosen Flammentanz blommar egentligen bara under en period men för andra året i rad har min valt att blomma en gång till. Onekligen märkligt men mycket välkommet, den är ju så otroligt tjusig.


Förutom att jag har flyttat in en av tomaterna till köket har paprikor, aubergine, chili och physalis fått flytta in i biblioteket. Bortsett från physalisen har de övriga gett gott om skörd men det kändes tråkigt att inte kunna skörda också det sista. Ska även testa att övervintra en av mina chilis då jag läst att det skall fungera. Borde kanske också testa att övervintra en av paprikorna, det borde ju också fungera tänker jag.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...