måndag 29 augusti 2016

Ständigt dessa rosor

Det sista stoppet på sommarens roadtrip i Skåne var Simrishamn. En stad som jag känt till namnet men inte haft någon uppfattning om alls egentligen. Den låg bra till längs vår rutt och därför planerades ett stopp in där. Vi hade således inte några förväntningar alls bortsett att vi med tanke på läget vid havet utgick från att den skulle vara en stad med havet som fokus. Det vi mötte var en otroligt charmig småstad med fina butiker, charmiga caféer och mycket att se.


Finns det rosor i en stad då är jag såld. I Simrishamn finns det dessutom ett rosentorg vilket var ett absolut måste att se. Även här var vi lite sent ute för att se all rosenprakten men det som fortfarande blommade var onekligen vackert att skåda.



Tänk det är egentligen inte mycket som krävs för att skapa en vacker och inbjudande park. En sådan här plats hade jag gärna sett i Munkedal också.


Många av rosorna var gamla sorter som växt i Skåne under lång tid. De har sedan identifierats och med det fått ett namn och en historia. En del av ett grönt kulturarv helt enkelt.



En sådan här portal önskar jag mig i rosenträdgården i Hult. Helt översållad av ljuvliga rosor och verkligen inbjudande. Skrev upp namnet på denna ros för att se om den går att få tag i och kan tänka sig att trivas i Hult. Det är ju lite andra förutsättningar här än i Skåne men jag håller tummarna för att det skall gå bra.




Rosor, ständigt dessa ljuvliga rosor. De får mig att falla i alla lägen och nu är även Simrishamn en plats jag gärna besöker igen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...