onsdag 6 juli 2016

Skånska tips!

Genom åren har jag tillbringat en hel del tid i Skåne fast då egentligen nästan bara i Malmö, Lund och Helsingborg. Fina städer alla tre men jag har så gärna velat se mer av landskapet. Har aldrig varit i varken Falsterbo eller Österlen som är platser som varje sommar fyller mitt flöde i sociala medier. Har i flera år tänkt att det är dags för en skånsk roadtrip men det har som aldrig riktigt passat. Det är ju så att önskemålen om sommaren är många och antalet dagar begränsat. Å andra sidan finns ju Skåne kvar och i år visade det sig vara möjligt med en tur tillsammans med två väninnor. Vi brukar alltid ge oss ut på tur om sommaren men hittills har det varit kortare turer i närområdet. Den här gången slår vi på stort och kör från Munkedal till Falsterbo för att sedan bila längs havet till Österlen.

Jag gjorde en efterlysning på sociala medier vilka smultronställen som en absolut inte får missa och har fått en lång lista på fina tips. Sådana där ställen som vi antagligen inte skulle hitta om vi bara gick efter turistinformationen. Det där är verkligen det fina med sociala medier att med deras hjälp hitta små guldkorn som annars skulle missas. Hela tanken om att se särskilt stranden i Falsterbo kommer från otroligt vackra bilder på Instagram. Följer ett konto sedan flera år som året om lägger upp makalöst vackra strandbilder och har fått mig att vilja se den där platsen på riktigt. En annan plats som jag bara var tvungen att se efter att den ofta dök upp i mitt flöde är Malahide på Irland. Även där en särdeles vacker strand men också en mycket fin botanisk trädgård. En sådan där trädgård där en kunde spendera timme efter timme och bara njuta av all vacker blomsterprakt. Den här gången blir det dock inte lika långt att åka för en plats som bara måste ses. Fast yngsta barnet och jag tjuvstartar faktiskt med en egen liten tripp till Malmö redan på måndag. Även hon har gott om idéer om vad som absolut måste ses så det skall bli spännande att ge sig av ut på tur.

Stranden i Malahide har jag sett nu väntar istället skånska stränder!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...