torsdag 28 juli 2016

Livet med ett renoveringsobjekt

Att köpa sig ett renoveringsobjekt kan låta som en bra idé. Lite lagom romantiskt och en möjlighet att bygga något på egen hand. Att få skapa med sina egna händer helt enkelt. Det där stämmer bra, men det är också alldeles fel. Det är en alldeles fantastisk känsla när något blir klart och en vet att det där har jag gjort på egen hand. Fast om en inte har möjlighet att leja bort allt kommer det ta tid att bli just färdig. Kan ibland önska att jag för tolv år sedan hade förstått lite bättre vad det faktiskt innebar att köpa ett hus med omfattande renoveringsobjekt. Troligen hade det romantiska skimret avtagit något om jag vetat att huset tolv år senare fortfarande inte skulle vara klart. Samtidigt skulle jag inte vilja ha det på något annat sätt. För utan huset i Hult är det så otroligt mycket som jag inte skulle kunna och det skulle jag inte vilja vara utan.

Projektet som pågår just nu är köksrenovering, eller snarare köksbygge eftersom ordet renovering inte är riktigt rättvisande känner jag. Efter att hela köket rivits ut var det dags att byta fönster. Eftersom de fönster som satts in är mindre än de tidigare fönstrena fick det också byggas lite vägg. När det ändå byggdes vägg var det lika bra att byta panel och ordna lite isolering och måla den nya panelen. Sen var det då åter dags att ta tag i köket där en ny dörr skall öppnas upp, nytt tak sättas och nytt golv läggas. Sen är det bara att sätta själva köket och dess vitvaror på plats. Under tiden som köket byggs om får allt som tidigare var i köket rymmas i resten av huset. Märkligt mycket saker som fanns i det där köket. Köket var så knepigt planerat att en del saker stod på platser där en nästan glömde av att det förvarades saker. Två veckor in i köksbygget börjar jag drömma om ett alldeles nybyggt hus eller kanske en lägenhet. Skjuter dock raskt dessa tankar åt sidan och försöker istället se ett färdigt kök framför mig. Ett kök som jag har ritat och som innehåller precis de funktioner som jag anser är viktiga för ett kök.

Så här upplever jag ibland mitt hem men det är bara en känsla. Bilden ovan kommer istället från ett ödetorp

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...