tisdag 26 juli 2016

Lat hallonälskare

Något som jag mycket sällan plockar är hallon. Inte för att jag inte tycker om hallon eller för att jag inte tycker om att plocka bär. Faktiskt är det så att jag fullkomligt älskar hallon och dessutom tycker mycket om att ge mig ut i skog och mark för att plocka både bär och svamp. Att det sällan blir just hallon beror istället på att jag är lat. Jag har ju en hel skog precis runt husknuten där jag kan plocka blåbär och kantareller vilket jag också gör tämligen mycket varje säsong. Däremot har jag under alla åren i Hult inte hittat något lämpligt hallonsnår. Någon enstaka buske här och där, men aldrig tillräckligt för att kunna plocka ordentligt. Eftersom jag är lat och inte vill att det skall bli till ett stort projekt att plocka bär har jag helt enkelt fått klara mig utan hallon. Så under en promenad med hundarna för någon dag sedan märker jag att det helt plötsligt finns ett överflöd av hallonsnår alldeles i närheten av huset. Dessutom snår som är alldeles fyllda med röda hallon, vilken lycka! Tänk nu kan till och med en lat hallonälskare få plockat tillräckligt för att fylla frysen och dessutom koka sylt. Hurra!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...