torsdag 16 juni 2016

Som en svunnen tid

I början av maj besökte jag Stockholm som turist för första gången. Kidsen ville helst fokusera på shopping men kulturvetare som jag är hävdade jag bestämt att vi också skulle ägna oss åt lite kulturella aktiviteter. Det blev en kompromiss i form av att sista dagen då promenerade vi genom Gamla stan och tittade på vaktavlösningen på slottet.


Det är lite som att besöka en svunnen tid när en besöker det kungliga slottet i Stockholm. Minns en diskussion jag hade med en väninna från Namibia för flera år sedan. Hon trodde inte ens när hon var på plats i Sverige att vi på allvar hade en kung och en drottning. Hon trodde att det var något som bara fanns i sagorna i och inte i ett land som gärna vill kalla sig modernt.


Fast lite pampigt är det ändå! Till och med republikanen i mig veknar lite inför den vackra byggnaden.


Kidsen tyckte om vaktavlösningen med hade svårt att hålla sig för skratt. Är det på allvar? Frågan är onekligen relevant att ställa.


Varken kidsen eller jag kan relatera varken till uniformen eller till den tid då detta verkligen var på allvar. För oss blir det istället till ett skådespel. Lite tjusigt och onekligen roande men inte som något som känns relevant just nu. Å andra sidan är det ett sätt att levandegöra historien och det kan vara en nog så viktig anledning att fortsätta skådespelet.



Så vid vårt besök vid slottet fick vi se soldater  som kunde göra höga benlyft. De talade även om att de vaktat slottet och att ingenting hade hänt under tiden de vaktat. Känns ju som lite betryggande ändå att någon alltid står på vakt och vet om något skulle hända. Undrar dock lite vad som räknas som att något har hänt! Krävs det något så allvarligt som en attack eller räcker det med en vilsen katt för att det skall räknas som en incident?


Nåväl kidsen var nöjda med att ha fått se lite show istället för att bara se ett tråkigt stort hus. Tänk att det krävdes lite kunglig glans för att lyckas imponera lite på barnen! Något som vi inte hann med var ett besök på Livrustkammaren vilket grämde mig lite. Å andra sidan betyder ju det att jag måste ta med mig kidsen och turista i Stockholm igen snart!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...