tisdag 21 juni 2016

Min bokutmaning

Sedan tidigt i höstas har livet snurrat tämligen fort. Det innebär att jag har fått prioritera vad som varit viktigast. Viktigast av allt är givetvis tiden med kidsen och den går som inte att prioritera bort. Sådant som att läsa böcker, måla eller att baka går däremot alldeles utmärkt att prioritera bort. I alla fall ett kort tag! För efter ett tag inser en att det är de bortprioriterade sakerna som sätter guldkant på tillvaron. Ska en dra det till sin spets är det nog de där små sakerna en prioriterar bort som egentligen gör att en orkar med när livet är lite mycket. Något jag verkligen har saknat den senaste tiden är att läsa skönlitterära böcker. Att helt enkelt läsa böcker bara för att jag har lust och inte för att jag måste. Lyssnar mycket på ljudböcker eftersom det är något jag kan passa på att göra samtidigt som jag kör bil, jobbar i växthuset eller tar en promenad med hundarna. Fast det är något särskilt med att läsa en bok från pärm till pärm. Att känna att en har tid att krypa upp i favoritfåtöljen eller sätta sig i solen i trädgården och bara läsa, läsa, läsa...


Många av böckerna är lästa men många av dem är ännu berättelser jag väntar på att läsa

Så nu i sommar tänker jag ta mig an alla de där böcker som jag köpt det senaste året och bara ställt in i bokhyllan. Någon gång har jag tittat lite längtansfullt på dem men ställt tillbaka dem med en suck. Så nu när det är sommar tänker jag ta igen det där med råge. Först tänkte jag sätta upp ett mål om hur många böcker som ska läsas i sommar men insåg snabbt att då är jag helt fel ute. Började istället med att läsa en bok och fortsätter sedan med nästa. Första avklarade boken blev Den tredje hustrun av Lisa Jewell. Ska bli spännande att se hur många böcker jag faktiskt hinner läsa under en sommar.

Första boken avklarad och nästa på gång!

1 kommentar:

Villa Frejas bokblogg sa...

Skönt att få tid till läsning igen.. Som du skriver, för mig är det livgivande och nödvändigt för att jag ska må bra, men också ibland nödvändigt att prioritera bort Lyssnar en del på ljusböcker, främst när jag går till och från jobbet, men gillar i själva verket bäst att läsa en bok från pärm till pärm. kram.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...