söndag 12 juni 2016

Det allra enklaste...

Tjusiga vintageklänningar matchas som allra bäst med en lika tjusig vintagefrisyr. Det är onekligen något alldeles särskilt med mjuka lockar och uppsatta frisyrer. Å andra sidan är det inte alltid en har tid att fixa håret så där extra tjusigt. Tur då att fina frisyrer inte behöver ta så mycket tid, det finns alltid genvägar!


Den enklaste genvägen till en tjusig vintagefrisyr är en kam. Det är enkelt att få till även i vardagen men kan också göras mer arbetat för särskilda tillfällen om en så skulle önska. Det som är riktigt fiffigt med just kammar är att ju tjusigare kam, desto mindre arbete behöver en egentligen själv lägga för att resultatet skall bli riktigt fint!


Det som behövs för en enkel och riktigt fin frisyr är såldes en borste, kammar, liten tofs och några hårnålar. De översta kammarna i brunt använder jag till vardags. De är enkla men ger frisyren det där lilla extra och gör att håret får en touch av vintage.


Allra enklaste är att helt enkelt borsta håret i en sidbena och sedan fästa en kam på varje sida. För mer volym kan en toupera håret lite innan kammarna sätts på plats men det är inte nödvändigt. Ofta låter jag håret bara hänga eftersom jag tycker det blir fint så. 


För att öka graden av tjusighet på frisyren väljer jag ofta till fest att sätta upp håret bak. Allra enklaste sättet att få till en riktigt fin uppsättning är att ta två hårslingor och fästa dem bak. Sedan är det bara att vika in länderna om hårslingorna. Busenkelt och tar bara någon minut att göra.


Här har håret vikts upp och sedan fixerats med hjälp av några hårnålar. Som sagt, mycket enkelt att göra men ger ett tämligen tjusigt och arbetat resultat.


Visst är det så att frisyren gör att en ser ut att kunna komma från en annan tid!

Olika frisyrer med kammar
Det som är riktigt praktiskt med kammar är att frisyren kan göras riktigt enkel men det går också att få ett än bättre resultat genom att arbeta lite mer. Genom att locka håret med locktång eller att rulla upp det skapas en lite mer arbetad frisyr. Det som tar tiden då är själva lockandet men i övrigt är det lika enkelt som annars. En frisyr med kammar är också mycket bra när en vill ha hatt. Just hatt och frisyr kan annars vara lite knepigt tycker jag. Med kammar blir håret däremot fint både när hatten sitter på och om jag skulle välja att ta av den.

1 kommentar:

Christina sa...

Tjusigt! Tack för inspiration. Tror minsann att jag har två kammar liggandes som jag ska leta fram... nu är de förståss inte vintage, men de fungerar nog bra ändå...

Ha det fint!
Kram Christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...