lördag 25 juni 2016

Compact Living i mitt växthus

En ständig  utmaning är att få plats med allt i växthuset. Det är ju trots allt en begränsad yta jag har att använda mig av. Eller är det så? Började årets odlingssäsong med att möblera om och ställa bordet i växthuset längs ena kortsidan istället för mitt i växthuset. Tidigare blev det smala gångar på var sida om bordet och det var inte helt enkelt att vattna eller att arbeta i växthuset. Nu är det gott om plats i mitten och på så vis enklare att komma åt allt som skall vattnas och tas om hand. Har ett överflöd av plantor som skall rymmas på den begränsade ytan vilket har fått mig att börja tänka kreativt. Har en hög hylla i ena hörnet och allra längst upp vid taket har jag placerat två krukor med gurkor. Har sedan satt fast spillbitar av armeringsmatta i taket som gurkan kan klättra i. Förhoppningen nu är att gurkan skall trivas på hög höjd och slingra sig längs hela taket.






Även om jag löst ett utrymmesproblem genom att förpassa gurkan till taket så får fortfarande inte allt plats. Alltså blev lösningen att helt enkelt bygga ut växthuset. Några reglar, lite plast och ett tak av plast. Ena kortsidan är öppen men det blir ett alldeles utmärkt utrymme för tomaterna. Eftersom sniglarna inte gillar dem gör det inte så mycket att ytan delvis är öppen. Däremot kommer det att bli tillräckligt varmt och gott för att de skall trivas där. Det gör att jag kan utöka min tomatodling tämligen ordentligt vilket jag verkligen gillar. Hoppas nu på en riktigt bra säsong och ordentligt med skörd. Mitt växthus är verkligen min alldeles egna oas, den plats där jag trivs som allra bäst. Tänker att nu när jag löst utrymmesproblemet skall jag ställa in en bekväm stol och kanske ett litet avlastningsbord också. Det måste ju också finnas lite utrymme att bara njuta av all grönska.


Här är då växthuset med sin nya utbyggnad och med den härliga altanen. Det är verkligen en härlig plats att sitta på och kunna njuta av trädgården och av odlingarna. Det blir dessutom riktigt fint när gurkan slingrar sig på spaljén. Då är det verkligen som att befinna sig i ett grönt rum.


Här är inte riktigt klart ännu men tomaterna har trots allt fått börja flytta in eftersom de inte ryms i själva växthuset längre. Det som skall till är grus till golvet men det går ju att ordna även efter att tomaterna är på plats.


Då återstår det bara att vänta på att tomaterna skall gå från att blomma till att bli tomater. Ser att många andra redan har små tomater på gång och tänker att det kan inte dröja länge innan det är på gång även här i Hult.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...