söndag 15 maj 2016

Den bästa av tider

Den bästa av tider är den som komma skall. Sommaren hägrar som ett löfte och oavsett hur den blir kommer den att höra till den bästa av tider. Sommaren må ibland vara alldeles för kall och regnig för mitt tycke men det är ändå sommar vilket gör den till de bästa av tider. Sommaren i Hult är dessutom något alldeles särskilt.


Om sommaren grönskar åter min fina tvättho. Det krävs inte många blommor för att den skall ge ett fint intryck. När sommaren inleds är tvätthon fylld med penséer men längre fram på säsongen byter jag ut dem. Gärna mot lejongap men något år har det varit pelargoner istället. Vem vet kanske blir det något helt annat i år.


Sommaren i Hult är kanske främst den bästa av tider just för att jag är ledig i två månader. Så ljuvligt att vakna morgon efter morgon och inte sedan tidigare ha en bestämt plan. Då kan jag välja att ta med mig vovvarna och gå till ödetorpet några kilometer bort. Den platsen hör till en av mina favoriter. Jag förstår verkligen varför någon en gång i tiden valde att bygga en gård på just den platsen. Lite mer obegrepligt är hur platsen många år senare övergavs.


När sommaren kommer plockar jag ständigt vackra buketter. Hittills har jag fyllt pappas fina vas med tulpaner men redan nu finns det gott om växtlighet i Hult att fylla vaser med. Just pappas vas känns viktig att ständigt fyllas med blommor. Den står på bordet som jag ärvt efter min farmor och kanske är det just därför det blir så viktigt. Blommorna blir till en hyllning till både pappa och farmor,



Förra året byggdes en altan runt växthuset och nu minns jag nästan inte hur det var innan den fanns. Växthusaltanen är den perfekta platsen för en kopp kaffe om morgonen, eller efter lunch eller om eftermiddagen. Kort och gott alldeles perfekt för en kopp kaffe oavsett när på dagen. Älskar att sitta mitt bland mina odlingar och blicka ut över allt som växer. I år har jag ännu inte hunnit så i mina lådor, men det hör till ambitionen för dagen. Däremot har jag flyttat ut alla sticklingar i växthuset och det är verkligen roligt att se hur där åter grönskar.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...