måndag 11 april 2016

Krokusens skönhet

Det är onekligen intressant att följa våren genom sociala medier. Där blir det tydligt hur stora skillnaderna egentligen är från norr till söder. Där det fortfarande ligger snö i norr medan somligt redan blommat över i syd. I Hult ligger vi lite mitt emellan, lite lagom helt enkelt. Snön är äntligen helt borta även från de mest skuggiga hörnen. Dessutom blommar de första blommorna fortsatt vackert.


I de flesta av mina planteringar tittar det nu upp vackra krokusar. Tänk egentligen vilken fantastiskt vacker liten blomma. Har redan börjat klura på fler planteringar för att få än mer att njuta av till nästa vår.


För krokus är verkligen något att njuta av! Jag hade tänkt mig ett överdådigt överflöd av blommor i mina rabatter men så har det ännu inte blivit. Å andra sidan har det sina fördelar eftersom jag nu istället verkligen uppskattar varje blomma som har kommit upp. Tror faktiskt att varenda krokus i hela trädgården har fotograferats i år!


För var och en av dem tänker jag att gula är nog vackrast, eller så är de vita allra vackrast, eller kanske de som är lila... Nöjer mig med att konstatera att de onekligen är vackra blommor!



Bara det faktum att krokusen växer och blommar gör den lite märkvärdig efter vintern. Snart har jag åter vant mig vid att trädgården är ett överflöd av grönska och blommor. Då blir de enskilda blommorna en del av en helhet och kanske inte var för sig föremål för förtjusning. Passar därför på att njuta lite extra precis nu och konstaterar att krokusarna verkligen är vackra.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...