söndag 20 mars 2016

Livsmål

Jag har ett antal livsmål, det vill säga saker som känns viktigt att genomföra i livet. En del av dem tämligen stora och andra lite mindre. Ett av mina mål satte jag upp för snart tre år sedan, att springa en mil. Jag började med löpning för lite mer än tre år sedan och upptäckte till min stora förvåning att det är något jag verkligen älskar. För två år sedan var jag på god väg och ökade distansen för nästan varje pass. Sedan skadade jag min fot och ett tag såg det ut som att jag kanske inte alls skulle kunna springa mer. Hårt arbete och envishet krävdes för att kunna fortsätta springa och nu i vår har det verkligen fungerat väl. Under morgonens löpning konstaterade jag att jag faktiskt inte var trött efter den sträckan jag tänkt mig. Funderade en stund på hur svårt det egentligen kunde vara att springa en mil. Det var ju bara att fortsätta i fyra kilometer till! Märklig känsla när jag insåg att jag lyckades med något som jag trodde låg flera månader bort. Ser verkligen fram emot att göra om det och se om det går att korta tiden något. Tävlingsmänniskan i mig har vaknat och vill gärna ha utmaningar.

Hur är det då med andra livsmål? Har inte alla nedskrivna men några av dem har jag skrivit ner. De som är enkla att definiera. Den dagen jag är gammal vill jag kunna titta tillbaka och se att jag har gjort saker i livet samtidigt som jag hoppas att jag då har nya mål att uppnå.

Springa en mil
Idag var dagen som jag lyckades genomföra målet om att springa en mil. Har sällan känt mig så nöjd och stolt!

Tidigare idag när jag precis sprungit en mil!
Ge ut min första bok
Att vara författare och att skriva böcker är något jag drömt om så länge som jag kan minnas. Den första boken kom ut i januari och två nya projekt är på gång.

Min första bok!


Uppfostra mina barn och följa dem ut i vuxenlivet
Det här är givetvis det som är det viktigaste av livsmålen. Att hålla barnens hand från barndom till vuxenliv. Att ge dem de verktyg de behöver för att bli kloka och ansvarstagande vuxna människor. Två av våra tjejer har hunnit bli vuxna så här långt och jag är otroligt stolt över dem båda. Två kvar hemma och fick jag bestämma skulle jag låta tiden gå mer långsamt. Att de skulle vara små lite längre tid helt enkelt.


Besöka alla världsdelar
Två världsdelar har jag hittills hunnit med och konstaterar att det finns mycket av världen kvar att upptäcka. Sydamerika står högt upp på min lista och verkar vara en spännande kontinent.

Godahoppsudden i november förra året

Avsluta mina mastersstudier
För tre år sedan skulle jag ägna våren till att skriva mastersuppsats. Istället ville livet annorlunda och det fanns inte utrymme och möjlighet att skriva klart. Det där har sedan dess gnagt mig och varit en ständig källa till irritation. Nu är jag dock på väg att uppfylla mitt mål. Jag har påbörjat min uppsats igen. Har bytt ämne och inriktning helt vilket var nödvändigt för att komma vidare. Nu har jag utgångspunkten i folkbildning som immateriellt kulturarv och har möjlighet att använda mig av mina egna erfarenheter från höstens resa till Kapstaden.

Kåkstaden Langa i Kapstaden i november 2015

Förändra världen
Vad menas egentligen med att förändra världen? För min del handlar det om att vilja skapa något bra för andra människor. Att ständigt se till kollektivets bästa och att inte låta medmänskligheten begränsas av något märkligt som nationsgränser. Ett mål som jag hoppas att jag aldrig ser som avslutat.


Göra min inre 85-åring nöjd med livet
Kort och gott är det den detaljen som är meningen med hela skiten. Att Liza 85 år kan titta tillbaka på sitt liv och känna sig nöjd och tillfreds med de val hon har gjort. Vi har haft en del samtal den senaste tiden och för att göra henne nöjd behöver jag göra mer av sådant som gör mig lycklig. Som att klara av att springa en mil, att lägga en eftermiddag på att sitta i vårsolen och bara njuta, att resa, att helt enkelt leva!

Min 85-åring har varit tillbaka i Namibia många gånger och hävdar att det är en plats på jorden där hon är som lyckligast!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...