tisdag 15 mars 2016

Äntligen sol och värme!

Det allra bästa med att arbeta hemifrån är att jag en solig dag kan äta lunch i min trädgård. Dessutom kan jag styra min tid och välja att stanna kvar ute i trädgården någon timme eller två. Idag kom äntligen den där dagen med strålande sol och så pass många plusgrader att det gick att sitta ute i trädgården både för att dricka kaffe och att äta lunch. Den dagen är alltid min favoritdag på året. Alltså har den här dagen varit min favoritdag i år men jag hoppas på många lika härliga dagar.


Solen värmde gott vid växthuset och det var till och med möjligt att sitta utan jacka. Kändes som lite konstigt att sitta i t-shirt när större delen av trädgården fortfarande är täckt med snö. Några dagar till med sol bör se till att den där snön försvinner.



Efter lunchen valde jag att städa växthuset istället för att sätta mig vid datorn igen. Egentligen skulle jag ha städat ur det redan i höstas men då räckte tiden inte till. Alltså blev det den här dagens arbetsuppgift istället. Inne i växthuset rådde härlig sommartemperatur och det där är något som gör mig lycklig rakt igenom. Insåg medan jag röjde att jag inte utnyttjade utrymmet på bästa sätt och beslutade mig därför att möblera om. Plötsligt kändes växthuset dubbelt så stort och nu finns dessutom plats att ställa in en stol. Några timmars arbete och kaffe i växthuset och sedan kallade datorn åter.


Klädkoden på jobbet hemma är lite annorlunda än den jag normalt sett har. Jag älskar verkligen kläder och att klä upp mig, men hemma är det skönt att skrota runt i jeans och t-shirt helt utan smink. Förvisso har jag haft Skypemöte på förmiddagen idag men som sagt hemma är klädkoden den bekväma. Ibland händer det till och med att jag tar den tidiga morgonpromenaden med hundarna utan att byta om från pyjamasen.


Det är en märkligt hektisk period just nu och planering är min bästa vän just nu. Planering och min nya anteckningsbok. Normalt sett gillar jag digitala lösningar men när det gäller att skriva kom-ihåg-listor och när det gäller min kalender då är jag hopplöst gammaldags och analog. För att ha en bra struktur och inte råka missa något hamnar just nu allt i min lilla bok. Så snart något är avklarat är det bara att stryka. Onekligen skönt att se hur uppgift efter uppgift stryks, att både tydligt och konkret se att arbetet blir gjort. Noterar också att några timmar i solen gjorde gott både för humör och effektiviteten!

1 kommentar:

Bakom dörr nr. 11 sa...

Visst har det varit underbart väder idag, hoppas det håller i sig
några dagar. Idag blev det en skön promenad istället för gymmet efter jobbet.
Fin kväll
Kram Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...