tisdag 12 januari 2016

Äntligen är boken färdig!

Det är en så märklig känsla att bläddra i boken Berättelser från Gamlestaden. Boken som jag har varit med och skrivit och varit redaktör för. Tänk från början var den bara en idé och nu är det en färdig bok, en riktig bok! Det har varit en lång process från tanke till färdig bok, men det har också varit mycket lärorikt.


Nu ligger ett exemplar av boken i min bokhylla hemma och jag är själaglad över detta. Det har varit mycket arbete men det har verkligen varit roligt att vara med i alla steg i processen. Först med att komma fram till vad boken egentligen skulle handla om, att skriva min egen artikel, att överblicka alla artiklar och hitta en bra ordning för dem. Vi har jämfört papperskvalitet och tittat på typsnitt och redigerat text i oändlighet. Flera dagar har ägnats åt att promenera runt i Gamlestaden för att fotografera och hitta de rätta motiven.


Omslaget till boken var kanske det som var svårast att hitta. Vad skulle vara passande till en bok om en stadsdel? När vi kom upp på en utsiktspunkt med hela stadsdelen framför oss då insåg vi att det här var vårt omslag.


Gamlestaden är en intressant stadsdel men många spännande miljöer. Många av dem finns med i boken men det är också andra som inte finns med. Inte för att deras historia inte är intressant utan för att allt kan helt enkelt inte rymmas.


Innan boken var Gamlestaden en tämligen okänd stadsdel för mig. Jag hade varit där någon gång men aldrig ägnat den någon djupare tanke. Nu känns det som att jag känner varje meter av stadsdelen.


Skulle jag någon gång flytta till Göteborg då skulle Gamlestaden med dess fina grönskande innergårdar vara ett trevligt val tänker jag. Det ligger något fint i kontrasten mellan stadens gator och buller och de tysta gröna innergårdarna.



Ibland tänker jag att det skulle vara trevligt att bo i en stad med cykelavstånd till allt.


Det märks att Gamlestaden är en gammal arbetarstadsdel. Förvisso i förändring men än så länge märks det fortfarande.


Nu är boken klar, nästa vecka är det dags för releasefest på bokförlaget och sedan väntar nya projekt. Har sällan varit så stolt som i den stunden när jag höll i vår bok för första gången. Tänk allt arbete och engagemang samlat mellan två pärmar.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...