söndag 27 december 2015

Varför en till?

Idag har jag startat upp en ny blogg. Varför då kan en ju undra, hur många bloggar kan egentligen behövas? Så många som behövs är kanske det allra enklaste svaret. Jag har under en längre tid känt att jag vill skriva mer politiskt. Det naturliga skulle ju då vara att helt enkelt bli mer politisk på VisaLiza. Samtidigt så är inte det här en politisk blogg. Det här är en blogg om stort och smått i livet och så mycket som möjligt om allt som rör vintage. Det är dock inte en politisk blogg! Sen är det ju egentligen svårt att dra gränsen för vad som är politik och inte. Skall en vara riktigt ärlig så är allt i livet egentligen politik.


Hur vi bor är i allra högsta grad en politisk fråga. Hur får en bostad se ut för att anses vara tillräckligt bra för att människor ska kunna bo där?  Byggs det tillräckligt med bostäder och har människor råd med de bostäder som byggs. Finns det bostad och arbete på samma ort?


Att välja att odla sin egen mat är onekligen en politisk fråga. Att välja att odla själv och att dessutom odla ekologiskt blir ett sätt att slippa köpa grönsaker. Det blir också en möjlighet att veta precis hur mycket arbete som krävs från frö till borg.


 Vintage är även det synnerlige politiskt. Dels är det en livsstil och med det ett uttryckssätt. Det fungerar nämligen alldeles utmärkt att vara både feminist och ha en passion för vackra klänningar, skor och handväskor. Fast främst handlar vintage enligt mig om kläders hållbarhet. Att det är något särskilt bra med kläder som tillverkats för femtio år sedan och fortfarande håller att användas. Det är en fin motvikt till dagens fast fashion. Att handla både kläder och saker på loppis är klimatsmart. Genom att dessutom skänka bort det jag själv inte har användning för bidrar jag till att skapa ett kretslopp för både saker och kläder. Bra för mig och riktigt bra för miljön.


Att fika är även det politik! När en väljer att gå ut och fika är det alltid klokt att fundera över hur de anställda har det. Får de avtalsenlig lön och bra arbetsvillkor? Det är enkelt att kolla upp om de helt enkelt har Schysta villkor och om så inte är fallet helt enkelt välja ett annat café. Mat som helhet är otroligt politiskt intressant. Hur har den tillverkats? Hur har den transporterats och vem har möjlighet att köpa maten? 


Hur vi mår är även det en politisk fråga. Träning och hälsa är något jag brinner för och jag är otroligt tacksam för att det är så. Däremot är det mycket som pekar på att vi svenskar mår sämre, att vi stressar, äter och sover dåligt. Detta trots att tillgången till kunskap är större än någonsin!


 Vem jag älskar är även det politiskt. I Sverige har jag möjligheten att gifta mig oavsett om den jag älskar är kvinna eller man. Jag har även möjlighet att bilda familj i en samkönad relation vilket även det är riktigt bra.


Det jag skriver om här på VisaLiza är således politiskt. Fast samtidigt är det en del av min vardag och det som jag tycker gör livet intressant och roligt. I den nya bloggen, den andra bloggen kommer det inte att handla varken om vardag eller om vintage. Den kommer istället att bara vara politisk.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...