måndag 16 november 2015

Omtumlande upplevelser

Jag har påbörjat nästa steg på min afrikanska resa och nu är jag ensam. Har nog aldrig kännts så märkligt att vara just ensam. I mer än två veckor har jag umgåtts tillsammans med de övriga deltagarna på YGAP. Det har varit två mycket omtumlande veckor, kanske de mest omtumlande någonsin. Svårast har det varit att hantera kontrasterna i tillvaron. Dagtid har vi haft program och träffat olika organisationer som berättat om sin verksamhet. Det görs otroligt mycket bra och inspirerande arbete men Sydafrika är ett land med sådan enorm fattigdom och problematik att en undrar hur det alls skall vara möjligt att få till en förbättring. Jag har varit i kåkstäder och sett en fattigdom som jag innan inte ens kunde föreställa mig innan. Jag vet ju rent logiskt att människor lever under fruktansvärda omständigheter men att ha sett det på riktigt har som skakat om mig. Under den lediga tiden har det varit gott om upplevelser. Jag har stått på Taffelberget och blickat ut över Kapstaden och befunnit mig ovan molnen, har rest i timmar för att få se vithajar och har vistats i nuet. Har strosat runt i staden och fotograferat men haft svårt att hantera överflödet där i kontrast till misären i kåkstäderna. Fast det största intrycket jag har med mig är inte av Kapstaden utan istället av de människor jag rest med. Starka inspirerande folkbildare med fantastiskt mycket glöd och engagemang. De får mig att känna att det är möjligt att skapa förändring och att jag är en del av det.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...