fredag 27 november 2015

Inlagd skörd

Innan jag for iväg i slutet av oktober såg jag till att skörda och ta hand om de sista rödbetorna. Det har varit en märklig odlingssäsong, men rödbetor har vi i alla fall haft gott om. Under tiden de växte till sig gallrade jag bland de späda plantorna och använde detta sedan i sallad eller till att göra pesto. När rödbetorna växt sig större har vi sedan använt både stjälkar och beta. Stjälkarna är goda att koka kort i lite lättsaltat vatten. Passar som tillbehör till det mesta. Rödbetorna har jag oftast gjort biffar av men få smaker slår den av späda kokta rödbetor med lite smör. Eftersom jag inte skulle hinna äta upp alla rödbetor innan jag for beslutade jag mig för att testa att lägga in dem. Testade tidigare under hösten att lägga in gurkor och önskar så att gurkskörden blivit större. Attans så gott! Därför har jag haft höga förväntningar på de inlagda rödbetorna. Så idag passade det bra att testa dem och nu ångrar jag att jag inte lagt in mer även av rödbetsskörden. Hemodlade inlagda rödbetor är något helt annat än det en köper i affären.


1 kommentar:

Sara S. J. sa...

Så gott att veta vad det man äter kommer ifrån, hela resan är ekologisk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...