måndag 30 november 2015

Advent i mitt hus

Advent är för mig den ordentliga starten på julen. Då får en lov att julpynta, spela julmusik och äta pepparkakor hur mycket som helst. För några år sedan såg jag till att sortera alla julsaker och göra en egen låda för adventspynt. Var sak har sin plats sedan flera år tillbaka vilket innebär att adentspyntandet knappt tar någon tid alls. Det som tar allra längst tid är att stryka och byta gardiner. Just att stryka har varit en sådan där uppgift som jag har avskytt medan jag numera nästan ser det som meditativt. Tycker om att stryka och lyssna på en ljudbok, det är rogivande och riktigt trevligt.


Nu är huset i Hult pyntat och fint och med det kom även julkänslan smygande.


Levande ljus ger ett mjukt ljus. Dessutom döljer de alla små skavanker i huset!


I hallen hänger alltid julkorten på rad. I år har det inte hunnit komma några men jag hänger alltid upp sådana som är extra fina som vi fått genom åren.


Andra år har jag tagit en liten gran från trädgården. I år har jag istället satsat på en rumsgran.


I farstun står en riktigt stor och fin julstjärna. Hoppas den får vara ifred för katten Selmer. Han gillar nämligen att äta julstjärnor. De skall tydligen inte vara så bra för katter men han verkar inte förstå detta!



Med juleljus skulle jag också önska lite julefrid. Fast den biten får vänta tills det verkligen är jul. Innan dess skall mycket jobb och resande hinnas med. Å andra sidan kommer det då bli riktigt härlig när det väl är jul och jag är ledig.

1 kommentar:

Bakom dörr nr. 11 sa...

Så mysigt du har gjort.
Älskar denna tiden innan jul, med allt myyyyys :)
Kram Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...