måndag 26 oktober 2015

Skräprummet

Många av oss har ett rum som kort och gott är ett skräprum. Ett rum som aldrig riktigt blir ordentligt utnyttjat och där allt möjligt ställs in. Vi har inte haft ett helt sådant rum tidigare men sedan dottern Anna flyttade ut i början av året har hennes rum blivit till ett skräprum där allt hivas in. Först visste vi ju inte riktigt om Anna flyttat permanent eller ej. Dessutom var vår tanke att rummet skulle bli till barnkammare. Nu flyttade inte dottern hem och någon barnkammare blev det inte heller. Istället har rummet fyllts på med grejer och ännu mera grejer. Tänk så många saker vi har som vi inte har någon plats för samtidigt som det inte är saker som det är möjligt att göra sig av med heller. Igår kom vi dock på att skräprummet skall bli till arbetsrum. Hurra säger jag eftersom det är mitt arbetsrum det skall bli. Förvisso har jag redan ett fint litet arbetsrum, dock med betoningen på litet. Tror att mitt nuvarande arbetsrum ryms fyra gånger i det blivande arbetsrummet. Skall bli otroligt roligt att tapetsera om och göra fint och sedan flytta in alla mina saker och ha gott om utrymme för både arbete och pyssel. Idag måste jag hela tiden plocka undan allt efter jag har använt det eftersom det inte finns plats att göra mer än en sak åt gången. Nu kommer jag istället ha gott om plats vilket känns riktigt härligt. Dessutom kommer det att finnas en gästsäng så rummet även kan användas som gästrum. Vårt befintliga gästrum har nämligen blivit musikrum åt maken vilket gör att gästerna har svårt att få plats bland alla gitarrer och andra musikrelaterade saker.

Nu måste jag dock ägna mig åt tålmodig väntan. Inte min starkaste egenskap om jag skall vara ärlig. Helst hade jag velat sätta igång och renovera och flytta saker redan igår. Istället konstaterar jag att det inte kommer att hinnas med innan jag åker till Kapstaden på fredag. När jag sedan kommer hem är det dags för advent och sedan jul. Inser att jag kommer att få öva på det där med tålmodighet ända tills efter nyår!

Skräprummet i Hult

Även om jag inte har tid att göra i ordning rummet nu så har jag ändå lagt tid på att rensa lite bland det som finns där. I en växande familj blir det ofta urvuxna kläder vilket gör att vi har gott om avlagda kläder. Nu har jag röjt och rensat och vikt ihop för att skänka kläderna till ett flyktingboende i Munkedal. Där gör kläderna betydligt mer nytta än i mina gömmor. Känns nästan lite galet hur mycket vi har liggande här hemma. Jag tyckte jag var medveten innan jag gjorde Four Fit Challenge veckan men konstaterar att det finns mycket att göra även här hemma i Hult. Vi behöver definitivt inte ha så mycket kläder som vi har! Egentligen ska det inte behövas en anledning till att röja hemma. Det är ju något som borde göras hela tiden. För min del behöver jag dock lite extra påtryckning för att komma igång.

2 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Nu måste jag nästan skratta lite för mig själv. Precis där står jag själv, på väg att röja ur sonens rum som blivit en skräpkammare, flytta ur mitt pyttelilla arbetsrum för att istället få ett större arbetsrum med gästsäng i sonens större :-) Lycka till!

Helena sa...

Jag har också skräprum... Som jag hela tiden tänker jag vill göra till ett ljusrum för foto och yoga. Kommer liksom aldrig dit. Lycka till! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...