måndag 19 oktober 2015

Odlingsresultat

Redan efter förra sommaren bestämde jag mig för att jag ville utöka våra odlingar. De odlingslådor vi byggt och växthuset som kommit på plats gav fin skörd och väckte tanken om att kunna utöka för att få än större skörd. För första gången i mitt liv ägnade jag vintern åt trädgårdsplanering. Läste på och funderade över vad vi skulle odla under den kommande säsongen. Mest gick jag efter sådant jag själv tycker om att äta och sådant som skulle vara enkelt att odla. Vi gick från att driva upp tomater till att driva upp betydligt mer vilket resulterade i totalt kaos bland plantorna. Efter att plantorna skolats om några gånger hade jag nämligen inte någon koll alls vilka sorters pumpor jag hade eller vad som var paprika eller chili.


Till nästa säsong har jag ett system som skall förhindra att det blir totalt kaos igen. Nu vet jag dessutom vad jag har att vänta i arbete vilket gör planeringen betydligt enklare. Längtar redan efter att komma igång med arbetet för nästa säsong.


Den här säsongen blev inte vad jag hade tänkt mig. När det var varmt och skönt väder redan i mars såg jag framför mig hur säsongen skulle bli ovanligt lång och givande. Nu vet vi att så inte var fallet. Istället kom det att bli en mycket utmanande säsong. Väljer dock att se det som att det var en säsong med ovanligt många lärdomar. Den andra stora utmaningen vid sidan om vädret var de mördarsniglar som fullkomligt invaderade oss. Tidigare har jag plockat några enstaka ur odlingslådorna men i år hade vi fått snigelägg i komposten vilket gjorde att varje odlingslåda fullkomligt kryllade av dem. Den första sådden åt de upp för mig och jag var förtvivlad över allt förspillt arbete. Till slut lyckades vi överfinna dem och u i oktober finns det gott om sallad, morötter och rödbetor att skörda. Fördelen med problemen var att jag insåg möjligheterna i en andra sådd. Det är en erfarenhet som jag ska ta med mig till nästa år och genom det utöka vår skörd.


Ja sådde tre sorters gurka för den här säsongen. Västerås-, frilands- och växthusgurka. Dessvärre drabbades de späda plantorna av sorgmyggor och i slutändan blev det inte riktigt som jag tänkt mig. Jag fick gott om västeråsgurkor, en tämligen stor skörd faktiskt. Frilandsgurkan blev det dock inte en enda planta av och växthusgurkan bara en enda. Även bland gurkorna var det ett tag kaos efter omskolningarna och det var först när jag såg själva gurkorna som jag säkert såg vilken planta som var vilken sort.


Physalis var en ny erfarenhet för mig och verkligen något jag gillade att odla. Skörden blev tyvärr ganska blygsam. Smaken var dock så pass god att jag kommer att odla dem även nästa år. Jag var inte riktigt beredd på att de skulle växa så pass långsamt. Hade läst att plantorna till stor del påminde m tomatplantor. Till viss del stämmer det men det är också så att physalis växer oändligt mycket mer långsamt.


Aldrig har jag haft så många tomater här hemma i Hult och aldrig har jag fått så dålig skörd. Riktigt tur att vi i år hade ett ordentligt växthus att ställa alla plantor i annars hade jag nog inte haft något alls att skörda. Det dröjde en bra bit in i augusti innan det alls fanns något att skörda vilket onekligen kändes mycket märkligt.


Den stora favoriten för i år är squash. Jag odlade squash även förra året men då bara två plantor som jag dessutom drev upp tämligen sent. I år hade jag många plantor och fick gott om skörd. Har egentligen inte varit så imponerad av just squash. Har faktiskt knappt använt den i maten innan i år. Nu förstår jag inte hur jag någonsin har klarat mig utan, den passar ju bra i allt. I sommar har vi hyvlat den i tunna strimmor i salladen, vi har kokat den istället för tagliatelle, haft den som bas i gratäng, rivit den och haft i både plättar och i köttfärssåsen. Vilken otroligt användbar grönsak. Till nästa säsong vill jag dessutom pröva fler sorter och då gärna någon som lämpar sig för vinterförvaring för att öka vår grad av självhushållning. Mitt mål med odlingarna är att vi från juni till oktober skall vara helt självförsörjande på grönsaker. Sen skulle jag också vilja att skörden räckte så pass bra att vi kan vara självförsörjande på vissa saker under vintern och våren. När det gäller dill, persilja, oregano och gräslök är vi helt självförsörjande vilket känns otroligt bra. Kan tyckas vara en liten sak men det innebär att vi har tillgång till våra örtkryddor som vi själva har odlat och det känns otroligt bra. Hoppas verkligen på att kunna lägga till mer till listan över sådant där vi är självförsörjande.

2 kommentarer:

Ninette sa...

Jag blandade ihop alla mina squash och pumpaplantor, så vi fick lite överraskningsväxter här och där! plus olika blommor som jag hade glömt att skriva namnskyltar på... Dålig odlingssäsong det här, åtminstone här i södra finland när juli var så regnig och kall.

Anna sa...

Visst är det härligt att se tillbaka på odlingssäsongen och se vad man vill göra annorlunda nästa år. Det är ju lite det som är det fina med att odla... att man aldrig blir fullärd och alltid ställs inför nya utmaningar. Jag började själv med fyra pallkragar och har sedan dess lärt mig massor. Det där med att blanda ihop plantor och sedan inte vet vad man sätter var har jag pysslat med i 15 år nu. Lär mig aldrig! ;)

/Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...