söndag 27 september 2015

Rosor och åter rosor

Det blir mycket trädgård just nu men det är svårt att låta bli när vädret är så ljuvligt och säsongen närmar sig sitt definitiva slut. Vår rosenträdgård blommar fortfarande så vackert och om det vackra vädret håller i sig någon vecka till då kommer kanske ytterligare några rosor att hinna blomma. Vi har några som sattes i slutet av sommaren som inte har blommat än men jag har fortsatt hopp om att det skall bli blommor. Idag har vi dessutom utökat rosenträdgården med två rosor till vilket gör att vi nu har totalt tjugoåtta sorters rosor. De har blivit så många att jag har blivit tvungen att göra mig en lista över alla rosor. Dessutom har jag gjort mig en lista över alla rosor jag önskar mig framöver. Märkligt det där hur vi inte får nog av rosor. Med de senast planterade rosorna märks det äntligen att vi har utökat rosenträdgården och det blev precis så fint och bra som jag önskat mig.


Undrar lite över hur länge rosorna i rosenträdgården kommer att blomma i år. Förra året blommade vår New Dawn ända fram till tredje advent vilket onekligen kändes mycket märkligt.


Peaudouce är ny för i år och jag hoppas den kommer att trivas. Gula rosor är verkligen fina och jag tycker om hur de kan vara nästan vita eller nästan orange.


Leonardo da Vinci är makens ros som han fick till sin födelsedag i somras. Även den är alltså ny i rosenträdgården men som den växer och blommar skulle en kunna tro att den snarare funnits där en längre tid. Vet att jag anger alla rosor som mina favoriter men den här har onekligen blivit en sådan.



Det började med en enda ros och nu är de så många fler. Dessutom har jag planer på ännu en rosenträdgård i ett annat hörn av trädgården. Vi hade egentligen tänk anlägga den redan i år men valde att i stället prioritera andra trädgårdsprojekt. Det visade sig dock vara bra att vi väntade. Efter allt regn i sommar kan vi konstatera att i den delen av trädgården lär det bara växa näckrosor innan vi får ordning på dränering. Fördelen med att säsongen i stort sett är slut är att det problemet behöver vi inte fundera mer över i år. Vi sparar det till nästa år och behöver inte alls tänka på det innan det är möjligt att göra något åt det.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...