torsdag 24 september 2015

Den nya planteringen som alltid varit

Igår när jag visade upp allt som blommar så fint i trädgården då glömde jag helt bort den nya planteringen i trädgården. Nu blommar där så fint att det inte går att föreställa sig att den inte fanns där när sommaren började. I min tanke har ju planteringen alltid varit där den är nu. Det är verkligen spännande att se hur trädgården växer fram. Det är också intressant hur snabbt en vänjer sig vid hur det ser ut nu. Tittade på bilder från förra året och blev onekligen förvånad över vilken skillnad det är då mot nu.


Här är då den nya planteringen. Än så länge är den fylld med både perenner och ettåriga växter. På sikt är tanken att den bara skall vara fylld med perenner och då sköta sig själv.


Fast de ettåriga växterna är inte så tokiga även om de kräver lite jobb. Snokörten har blivit en blomma jag tycker mycket om och gärna ser i min trädgård i år och nästa år och gärna åren som kommer därefter.


Sköldpaddsört är en ny bekantskap för mig. I den nya planteringen finns den både i lila och i vitt.


Gråmalvan är även den en ny bekantskap. Riktigt fin är den och jag gillar att den har bra höjd och drar iväg ovanför resten av planteringen. Till nästa år skall jag dock ordna någon form av stöd till den eftersom den gärna lägger sig ner när det regnar och stormar.


Otoberstormhatten utgör en fin kontrast mot resten av planteringen.


Kärleksörten är verkligen vacker när den väl blommar. Lite spännande blomma egentligen om en tänker på det. Den är bland det första som kommer upp om våren men är sedan bland det allra sista som blommar. Har läst att den skall gå att dela för att få fler plantor. Har en som har blivit väl stor där den växer nu. Tänker därför pröva att gräva upp, dela och sedan sätta tillbaka den ena och hitta en ny plats till den andre. Skall bli spännande att se hur resultatet blir.


Ännu en bild på den vackra gråmalvan.


Just nu växer det gott om ringblommor i planteringen. Nästa år kommer de istället att få en ny plats i anslutning till mina odlingar. Ringblomman är ju förutom att vara vacker även en nyttoväxt och då passar den bra vid odlingarna. Någon av er påpekade att den faktiskt går att äta också, tack för påminnelsen! Har tänkt länge att jag skulle testa att har ringblommor i sallad men det har som inte blivit av förrän nu. Ibland behövs det en liten påminnelse för att en skall ta nästa steg helt enkelt.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...