tisdag 14 juli 2015

Semesterläsning

Vi befinner oss på semester i en stuga vid Vänern. I sista stund innan vi åkte packade jag ner ett gäng böcker ifall det fanns tid att läsa dem. Den där tiden har faktiskt infunnit sig och jag är glad att böckerna kom med. Redan när vi köpte huset i Hult för nära elva år sedan började jag att köpa trädgårdsböcker. Försökte läsa dem redan då men tröttnade snart och tittade mest på bilderna för inspiration. Skillnaden från då till nu är praktisk erfarenhet. Min erfarenhet är förvisso begränsad eftersom jag på allvar bara ägnat mig pt trädgården de senaste tre åren. Fast själva tiden har mindre betydelse och misstagen desto mer. Jag har gjort massor av misstag de här åren och ser dem som viktiga lärdomar. Det är nämligen de som gör att en lär sig och lyckas lite bättre till nästa säsong. I år har mycket slagit fel när det gäller våra odlingar. När vi hade enorma snigelangrepp i varje odlingslåda då ville jag mest ge upp och bara gråta. Istället blev jag arg och bestämde mig för att inte låta de äckliga små sniglarna knäcka mig. Nu växer det åter i lådorna och kag är en erfarenhet rikare. En av de främsta anledningarna till att så mycket har blivit tokigt i år är att jag utökat våra odlingar rejält. Med mer grödor finns således mer risk för att något skall slå fel. Nu har jag redan hunnit läsa mig till flera orsaker till att vissa saker blivit mindre bra. Tidigare kändes dessa böcker helt obegripliga men med erfarenhet är de plötsligt spännande semesterläsning!


1 kommentar:

Hemkära Hanna sa...

Det låter härligt! Både med semester, läsning och erfarenhet. Du kommer att bli en riktig odlingsexpert!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...