lördag 18 juli 2015

Perfekt till kalas

När vi har kalas i Hult om sommaren då bjuder vi oftast våra gäster på hemmagjort iste. Det brukar gå åt ett antal liter under ett kalas vilket innebär att det ständigt måste fyllas på tillbringare med iste. Onekligen ett trevligt bekymmer att ha gäster som trivs på kalas. De senaste två kalasen har vi dock haft perfekt förvaring för allt iste som går åt under ett kalas.


Jag älskar mina mason jars och har tittat på en sådan här under lång tid. Visste första gången jag såg en att jag absolut var tvungen att ha en men valde ändå att inte köpa en. Ibland kan det som vara lite härligt att få längta lite efter något som en verkligen vill ha. När det så var dags för kalas slog jag till och köpte en.


Eftersom burken (eller vad den nu ska kallas) rymmer hela åtta liter är den lite otymplig att förvara kallt. Den ryms inte helt enkelt i kylskåpet. Däremot fungerar det perfekt att ställa ner den i källaren i några timmar och sedan fylla på med lite extra is precis vid servering. Kul att vi äntligen får bra nytta av det faktum att det alltid oavsett årstid är attans kallt i vår källare.


Förutom is måste iste givetvis serveras med citroner. Jag tycker att det blir så fint med den skivade citronen i isteet. Hur saker serveras kan många gånger vara lika viktigt som hur de smakar. En fin presentation gör att en uppskattar det som skal ätas eller drickas lite extra.

1 kommentar:

Sara S. J. sa...

Åå vilken fin behållare. Så smart och snyggt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...