onsdag 8 juli 2015

Mitt växthus

Det första jag gör varje dag efter frukosten är att gå ut i mitt växthus och se vad som händer. Egentligen kan det inte hunnit hända särskilt mycket eftersom jag sent varje kväll vattnar och tittar till växthuset och mina övriga odlingar. Kan sitta länge på trappen in i växthuset och bara titta och känna lukten av alla tomaterna. Det är något särskilt med just hur tomatplantor luktar tycker jag. Just nu är det särksilt spännande eftersom tomater, chilli, aubergine, paprika och gurka blommar. Både tomater och gurka har kommit ytterliggare en bit på väg och har redan frukter på gång. Det som inte blommar alls ännu är physalis och melon. Skall bli spännande att se om det blir något av dem eller om jag kanske var sent ute med att så dem.


Vårt växthus är inte särskilt märkvärdigt i sig men det känns riktigt märkvärdigt att veta att allt som växer där inne har jag drivit upp från frön. Det är verkligen fantastiskt att se sitt eget arbete växa och frodas.


När vi bytte bord i matrummet då fick vårt gamla bord flytta ut i växthuset istället. Eftersom en och en annan snigel letar sig in även i växthuset känns det bra att få upp plantorna lite från marken och på så vis minimera risken för angrepp. Sen är det en lite mer bekväm arbetshöjd vilket jag uppskattar. Jag har försökt att utnyttja ytan inne i växthuset på bästa sätt för att få plats med så mycket som möjligt.


Tidigare hade vi bara två hyllor utmed långsidorna i växthuset men nu har vi även en hylla längs ena kortsidan. Känns luftigt och bra att få upp även tomaterna på lite högre höjd. Nu väntar jag bara på att kunna skörda frukterna av mitt arbete och kunna njuta av hemodlade grönsaker ända in på hösten.

1 kommentar:

Christina sa...

I det lilla och det som inte är märkvärdigt, där finns det som är riktigt stort... som doften av en pelargon, en tomatplanta eller något annat fint man sett växa från en litet frö.
Någon gång ska jag också ha ett växthus, men det får vänta....

Ha det fint! Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...