söndag 12 juli 2015

Kalas med överraskningstårta

Igår hade vi kalas här hemma i Hult och firade näst yngsta barnet som fyllt 12 år. Att fylla 12 år var enligt henne riktigt märkvärdigt eftersom det då bara är ett kvar till 13 år och då är en stor på riktigt.


Vi hade fantastisk tur med vädret och kunde ha ett riktigt trädgårdskalas. Vi dukade i uterummet och kunde sitta länge till bords trots solens värme. Maken fick hålla till godo med sin gamla gitarr när det skulle sjungas för födelsedagsbarnet. Hans presentgitarr har nämligen inte kommit ännu.


Sol, trevligt sällskap och presenter är viktiga ingredienser i ett trevligt kalas. Fast tårta är ju kanske ett av de allra viktigaste inslagen på ett kalas. Jag har länge velat testa att göra en tårta med överraskning och nu passade det bra att testa. Det krävdes sex tårtbottnar för att få en bra höjd på tårtan. Vartannat lager var jordgubbsmousse och vartannat lager var chokladmousse. Själva överraskningen var att jag hade tagit bort mitten på alla bottnar utom den översta och fyllt upp mitten med smarties. När allt var på plats spacklade jag tårtan med grädde och dekorerade den med skivade jordgubbar, gurkört och blåbär. Gurkörten växer här i trädgården och blåbären plockade yngsta barnet här i vår skog. Tolvåringen gillade verkligen överraskningstårtan och det var verkligen en rolig tårta att göra.

1 kommentar:

Hannis sa...

Stort att fylla tolv. Nästan vuxen=))
Och tårtan...himmel alltså.
Jag hade ätit mig fördärvad.

Kram Hannis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...