torsdag 30 juli 2015

Slottsträdgården på Läckö

Lidköping med dess omgivningar har blivit till ett område jag verkligen tycker om. Två år i rad har vi hyrt en stuga precis vid Vänerns strand och haft möjlighet att utforska både staden och dess närhet. Läckö slott ligger alldeles nära och är därför ett absolut måste att besöka. Själva slottet är fantastiskt vackert med ett läge utöver det vanliga. Trots läget och trots den vackra byggnaden är det inte vad som lockar mest med ett besök på Läckö slott. Istället är det trädgården som är det främsta skälet att besöka slottet.


Slottet ser ut att vara hämtat från en saga. Det finns möjlighet till en guidad visning av slottet vilket jag rekommenderar. Det finns nämligen delar av slottet en bara får se genom den guidade turen.



Få trädgårdar har ett läge som denna


Enda sättet att göra trädgården rättvisa är att helt enkelt besöka den. För den som inte har den möjligheten följer nu ett stort antal bilder från en av de mest fantastiska trädgårdar jag besökt.






Det som verkligen inspirerade mig var hur nyttoväxter och prydnadsväxter samsas i trädgården. Nyttoväxterna är dessutom planterade i vackra mönster och blir på så vis ett vackert blickfång.






















Besöket i trädgården på Läckö slott var verkligen inspirerande och har fått mig att tänka mycket på mina egna odlingar hemma i Hult. Funderar över hur jag skall kunna kombinera det vackra med nyttan och skapa en trädgård som helt enkelt är lite vackrare. Kommer nog behöva besöka Läckö igen för mer inspiration tänker jag.

4 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Kan verkligen förstå att det är en inspirationskälla. Men jag tycker du är på god väg med din egen :-)

Anneli sa...

Hejsan.

Tänk att jag aldrig varit på Läckö slott, ändå bor jag ju inte så långt därifrån.
Men jag ser nu efter dina bilder att det är ett måste att ta en tur dit någongång.
Vilken fantastisk trädgård, där har man nog ett och annat att lära............

Ha det fint nu,
kram Anneli

Hemkära Hanna sa...

Wow så vackert! Och vilka vackra bilder du tar!!!

Helena sa...

Vilken fantastisk trädgård att strosa omkring i. Tänker att den måste vara mycket inspirerande med slottsmiljön, de gamla naturmaterialen och alla vackra blommor. Fin helg till dig!/Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...