måndag 27 juli 2015

Från frö till blomma

I vintras när jag planerade årets odlingssäsong bestämde jag mig för att jag skulle driva upp egna blommor. Alltid roligt med fler fina blommor tänkte jag. Kändes dessutom som om det skulle vara tämligen enkelt att ordna när jag ändå sådde alla andra fröer. Så här i efterhand kan jag konstatera att det nog inte var helt klokt att mer än fördubbla våra odlingar och dessutom så blommor. Någonstans längs vägen konstaterade jag att uppgiften var mig övermäktig och jag prioriterade att hålla grönsakerna vid liv. Blommorna hamnade därför lite på undantag och det var först när alla plantor flyttat in i växthuset som jag hade möjlighet att ta mig an dem igen. En del av dem hämtade sig inte efter den hårdhänta behandlingen. En del av dem överlevde dock och pryder nu en av våra planteringar.


Gurkört på bilden längst upp till vänster prövade jag att odla redan förra året. Den var helt ny för mig då men har blivit en riktig favorit. Förutom att den är vacker i rabatten är den också ätbar. Blir riktigt fint att dekorera tårtor med eller att frysa in i isbitar. Den andra blå blomman är även den en tidigare bekantskap och heter Snokört. Vad jag förstår är den duktig på att fröså sig själv. Hittills har jag inte haft sådan tur men förhoppningsvis tittar den upp i rabatten även nästa år. Ny bekantskap för i år är Rinkrage. Hade fått från från en väninna och hade ingen aning om hur blomman skulle se ut eller när den skulle blomma. Kunde förvisso läst på innan med tanke på att jag hade namnet men det hanns inre riktigt med. Istället fick det bli en glad överraskning att det en dag blommade otroligt fina blommor i olika färger i min plantering.

1 kommentar:

Choices by Annie sa...

Härligt ändå att driva upp egna blommor. Jag har en plan att samla in frön inåt från några av favoritväxterna och testa att plantera dem i vår. Kan bli spännande.
Fin dag till dug
Kram
Annie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...