tisdag 16 juni 2015

Syrenskörd

Igår plockade vi syren för att göra syrensaft och syrensocker. Det var verkligen i sista stund känns det som eftersom syrenerna har blommat så länge. Att plocka och sedan rensa syrenblommorna är en synnerligen trivsam syssla. Det tar förvisso lite tid men vem kan klaga när hela köket luktar alldeles ljuvligt av syren. Snart finns det ny saft att njuta av i sommar. Förra årets omgång med syrensaft tog slut i februari och den är mycket saknad. I år har jag även tänkt experimentera lite och testa att göra en saft av syren och rabarber. Tror att det skulle kunna bli en god kombination. Får helt enkelt rapportera när saften väl är klar. Vi har två stora lila syrener här i Hult men jag hade tänkt ta bort den ena i år. Den har nämligen inte blommat en enda gång sedan vi köpte huset i Hult för nästan elva år sedan. Kändes inte som någon mening med att ha en ickeblommande syren som mest tar upp plats. Kanske hade syrenen på känn att det var dags att prestera om den skulle få vara kvar. I år är den nämligen alldeles översållad med ljuvliga lila blommor. Snart skall våra två lila syrener kompletteras med två vita syrener som väntar på att planteras. Det är inte alltid så enkelt att bestämma sig för vart något skall planteras. Jag har därför flyttat runt de stackars syrenerna över i stort sett hela trädgården men har ännu inte kunnat bestämma mig. Nåväl imorgon är en ny dag och förhoppningsvis blir det då alldeles klart vart syrenerna skall planteras.


2 kommentarer:

Choices by Annie sa...

Fantastiska syrener. Här står syrenbuske högt på önskelistan till trädgården. Vi hade ett syrenträd när vi flyttade in men då vi inte gillade dess placering så grävde vi bort den, något jag kan ångra lite nu ;(

Fin onsdag önskar jag dig och lycka till med beslutet om var du ska ställa din vita syren.
Kram
Annie

Hemkära Hanna sa...

Här är jag inne på fjärde omgången syrénsaft. Vi har ju flyttat till en trädgård med helt oändliga resurser på detta område. Gott blir det och jag hade i lite blåbär i saften, mest för färgens skull men lite smak bidrog de också med.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...