lördag 2 maj 2015

Första maj

Att fira första maj är något som jag verkligen tycker om. Det är något både speciellt och högtidligt med den dagen.. Känns fint att vara delaktig i något som sker över hela världen på samma dag och dessutom har pågått i 125 år. Just eftersom firandet är en tradition som har pågått under lång tid är det ganska självklart att den under tiden har förändrats. Förr slöt människor upp i mängder för att demonstrera från en punkt till en annan. Längst fram i ledet gick ofta en blåsorkester som följdes av ett långt led med fanbärare, plakatbärare och övriga demonstranter. När jag började engagera mig i SSU för tjugo år sedan då var jag med och demonstrerade och tyckte att det var pinsamt och kul på samma gång. Som jag ser det hade den typen av firande av första maj sin tid i ett annat samhälle. Däremot tror jag att första maj som dag är lika aktuell som för 125 år sedan.


Vi är några stycken som är med och planerar första maj i Munkedal varje och och det är alltid lika nervöst. Kommer folk att komma? Vågar vi vara ute och vågar vi lita på vädret? Kommer de som kommer att gilla programmet som vi har gjort för dem? I år kunde vi konstatera att vädret inte var att lita på men att folk dök upp i alla fall. De gillade programmet och var nöjda med helheten. Jag hade förmånen att vara konferencier för dagen och fick genom det möjligheten att fråga ut våra ledande politiker samt hålla ett tal om engagemang. Det där med engagemang är något som engagerar mig och således något jag kan tala om länge. Det är något riktigt fint tycker jag att det finns människor som lägger sin tid på att tillsammans göra världen lite bättre. Vi hade dessutom besök från min hemstad Kungälv eftersom Kenneth G Forslund var inbjuden som talare. 


Det var en lång och riktigt lyckad dag. Dessutom hittade jag tidigare i veckan den perfekta klänningen för dagen. Vad kan vara mer rätt än en röd vintageklänning? Ett riktigt fint fynd som något lagt tid på att sy. En hade kunnat tro att den var sydd för mig så det vara bara att slå till på denna och ytterligare en klänning i samma stil.

4 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Otur med väder men tur med kläder skulle inlägget kunna sammanfattas med :-) jättefin klänning! Och engagemang är verkligen något som behövs. Du verkar ha en del av den varan själv :-) Ha en fortsatt fin maj!

Sara S. J. sa...

★ Superfin klänning ★

Huset på Backavägen sa...

Riktigt snygg klänning! Jag har bytt bloggportal och namn. Välkommen att följa mig på Ruff & Stuff, http://www.ruffostuff.se/bloggnyheter/
Kram Anki

Emma sa...

Vilken jättehärlig klänning:) Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...