måndag 2 februari 2015

Syrad rödlök

Till julen som var testade vi att göra syrad rödlök. Oj, oj så gott men inte bara till julbordet. Receptet jag hittade innehåller lime och fick mig att tänka på sommaren. Jag tror att syrad rödlök med lime kommer att bli en favorit bland sommarens grilltillbehör. I det första receptet jag använde tog limesmaken över helt och därför krävdes lite justeringar för att få den perfekta smaken. Huruvida smaken verkligen är perfekt är ju tämligen subjektivt men i min mening är den syrade rödlöken nu fulländad!

Den syrade rödlöken blir ett dekorativt inslag på tallriken och smakar dessutom riktigt gott!
Syrad rödlök
3 rödlökar
0.5 lime
3 dl ättiksprit 12%
3 dl socker

Gör så här:
Skala och skiva löken samt skiva den halva limen. Koka upp socker, vatten och ättika och låt koka någon minut. Lägg sedan ner löken och låt det hela koka upp igen och koka ytterligare någon minut. Viktigt att löken inte blir för mjuk. Dra sedan av kastrullen från värmen och lägg i limen och blanda runt. Fyll sedan glasburkar med lök och lime och fyll på med den varma lagen hela vägen upp. Låt löken stå några dagar innan användning så smaken hinner sätta sig ordentligt. En öppnad burk håller sig flera veckor i kylskåpet och en oöppnad burk i minst ett år.

Några små tips
Lagen får en vackert rosa färg och smakar dessutom av både lime och lök. Istället för att hälla ut den är den utmärkt att använda i vinägrett. Vad gäller burkarna som löken läggs i så är det enklaste sättet att göra dem rena genom att hälla kokande vatten i dem. Burkarna skall vara varma när den varma löken och den varma lagen hälls på. Genom att göra så ökar hållbarheten och minskar risken för mögel. Samma metod är lämplig att använda sig av när en kokat saft, sylt eller marmelad. Receptet går alldeles utmärkt att dubbla och det är egentligen lika bra att göra dubbelt upp från början. Löken är försvinnande god och vi fick göra en ny sats nästan med en gång.

Till årets odlingssäsong har jag gjort en extra notering om att odla mycket rödlök. Vi har även testat att lägga in äpplen och lök vilket även det var riktigt lyckat. Har hittat en uppsjö med recept på syrade grönsaker och betar nu av dem ett efter ett. Tänk så mycket gott som jag helt har missat!

1 kommentar:

Ninette sa...

oj oj vad gott det där låter! jag måste ta och odla massor mer rödlök nästa sommar, har redan slut på rödlöken för detta år och det där receptet vill jag testa!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...