måndag 23 februari 2015

Sparade skatter

Det ligger ett vitt snötäcke i över Hult idag och vintern är på tillfälligt besök. Det råder dock plusgrader vilket gör att jag trots allt känner hopp om våren. Jag har sorterat mina fröer och börjat skissa upp hur de skall planteras när det väl är dags. Jag har aldrig tidigare sett något nöje i att planera trädgården utan tagit det lite hur som helst. Ju mer jag lär mig desto tydligare blir det att jag behöver planera innan jag planterar och att det dessutom är roligt. Genom att läsa trädgårdstidningar och böcker kan jag tjuvstarta sommaren trots att snön yr utanför mitt fönster.

Borlottibönor från förra årets skörd
Känner mig stolt över de fröer som jag tagit tillvara från sådant som odlades förra året. De är noga förvarade som små skatter. Nästa år kommer de att bli än fler fröer som kan sparas eftersom årets odlingar blir större än de förra året. För några år sedan hade jag aldrig kunnat föreställa mig att odling skulle bli ett av mina intressen. Nu känns det istället märkligt att det dröjde så länge innan jag upptäckte något som är så spännande och lärorikt. Intressant också hur ett intresse föder ett annat. Eftersom vi odlar behöver vi ju också hantera det som odlas. Vi har i många år kokat egen sylt och marmelad men nu har vi även lärt oss att pickla äpplen och även grönsaker, att koka saft, torka tomater, göra örtsalt och att syra lök. Helt nya kunskaper som fört med sig nya smaker in i vårt hem. Genom att odla själv blir det också tydligt vad som krävs från frö till färdig mat på bordet vilket jag tror är mycket nyttigt för barnen och även för oss vuxna.

2 kommentarer:

Anneli sa...

Håller med dig där............mycket nyttigt att följa matens väg från frö till färdig mat.
Inte minst för barnen som växer upp idag.

Nu väntar man ju bara på VÅREN, idag blev det ju ett riktigt bakslag med denna snön..........

Ha det fint,
kram Anneli

Decdia sa...

Vi har än så länge köpt hem paprika, chili, purjolök och basilika som vi ska förså här inne så fort som jag bara får tummarna loss (eller mannen för den delen, hehe).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...