tisdag 11 november 2014

Snabbt och enkelt

Vissa saker är som helt omöjliga att få ur händerna trots att de inte är svåra att lösa. Ett sådant exempel finns på vår toalett på övervåningen hemma i Hult. För många år sedan gjorde vi i ordning toaletten. Tidigare stod det en dusch där handfatet nu står och handfatet var på väggen mitt emot. Resultatet var att en fick gå på snedden mellan dusch och handfat och helst dra in magen för att komma fram till själva toaletten. Den lilla ytan var inte anpassad till en dusch och dessutom var taket helt täckt av mögel. Alltså kastades duschkabinen ut och handfatet fick en ny placering. Själva handfatsmöbeln har Raimo tillverkat av ett bord vi hittade i källaren i huset. Då var bordet grönt och i bordsskivan fanns det olika gruppers namn inristade. Där stod namn som Tages och Hepstars. Alltså musikgrupper från min mammas ungdomstid. Istället för att kasta bordet målades det om och ett hål sågades i bordsskivan. När möbeln väl var på plats var tanken att det skulle sättas upp en gardinspiral på framsidan och ett litet skynke. Egentligen riktigt enkelt att göra men något som visade sig ta si så där åtta år! 


Genom åren har jag köpt flera gardinspiraler och således haft materialet hemma men ändå har det inte blivit av. Så för några dagar sedan såg jag till att köpa ännu dn gardinspiral samt två diskhanddukar och bestämde att detta skulle jag göra med en gång jag kom hem. Spiralen knipsades av till rätt storlek och sattes på plats med hjälp av krokar. Diskhandukarna sprättades lite i ena sömmen för att kunna utnyttja sömmen och slippa sy. När det sprättats öppningar på sömmarna var det nämligen bara att trä på handdukarna på spiralen. Det tog ungefär tio minuter att få allt på plats när jag kom hem. Då lan en verkligen undra varför det inte blivit av tidigare! Nu är det dock gjort och jag är otroligt nöjd.


Vår tanke när vi renoverade toaletten var att nästan plocka upp känslan av ett utedass eller ett gammalt tvättrum. Därför sattes träpalen på väggarna och golvet är täckt med ganska ruffig klinkers. Badrumsskåpet är ett loppisfynd, kanske ett av de bästa någonsin! 20 kronor kostade det söta lilla skåpet och när det kom på plats kändes det som om rummet var komplett. Det är de små detaljerna som gör helheten. Vårt badrum står på tur att renoveras och även där skulle vi vilja ha samma stil. I ett badrum ställs dock lite andra krav eftersom det på ett annat sätt är ett våtutrymme. Det kommer att bli en spännande utmaning att hitta lösningar för att skapa en liknande känsla där.

3 kommentarer:

Huset på Backavägen sa...

Det blev riktigt tjusigt! Men visst är det otroligt vad vissa saker kan ta tid... Vi har en och annan sak här hemma vi också...
Kram Anki

Elin sa...

Känner absolut igen mig! Men vad skönt det känns när det är gjort eller hur? Och lås känns det alltid lite fånigt att det skulle ta så lång tid när det gick så lätt att fixa :) Just nu har vi en liten glipa i vårt köksgolv som jag borde ta tag i...

Hem och Lycka sa...

Sååå fint det blev! Men känner igen mig, jag skulle också vilja sy ett sånt där till köksvrån där jag har ett blått men skulle vilja ha ett till att varva med. Men så ska det göras också..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...