lördag 27 september 2014

Höstprakt

Vår och sommar är onekligen vackra men de kan inte tävla med hösten när det gäller färgprakt. Sen är det något visst med ljuset om eftermiddagarna om hösten. Det som tidigare bara varit vackert bjuder nu på en spektakulär färgföreställning. Att gå på promenad här hemma i Hult är därför just nu en härlig upplevelse.


Jag har funderat en del på hur jag skall kunna fånga höstens alla vackra färger i min trädgård. Den börjar onekligen se lite vissen ut och jag vill hellre se den sprakande. Kärleksört är en växt som jag kommit att tycka om mer och mer eftersom den blommar när det mesta är slut för säsongen. Har idag stegat runt i trädgården igen för att fundera över vart nya planteringar kan skapas. Vill ha en blommande trädgård från tidig vår till sen höst och då behövs fler planteringar. Har även fortsatt mina funderingar kring vart våra äppelträd skall planteras. Vi har kommit så långt att vi bestämt oss för de båda sorterna Aroma och Ingrid Marie. Det där med vart de skall sättas är onekligen svårt. Har insett att jag egentligen drömmer om en fruktträdgård med många sorters träd men detta ryms inte i vår trädgård. Det finns dock ett hygge precis i anslutning till vår tomt och kanske kan det vara en möjlighet att köpa eller arrendera tillräckligt med yta.


De båda äppelsorterna vi har valt ger vackert röda äpplen vilket kommer att tillföra färg i trädgården under hösten. Sen finns det även sådant som en inte räknat med att det blir vackert om hösten. Hallon får en otroligt vacker färg och blir då en prydnad istället för att bara vara en nyttoväxt.


En växt som hör till favoriterna om hösten är japanska lyktor. Under vår och sommar är den en söt grön växt med vita blommor. Om hösten kommer den dock till sin rätt ordentligt med sina orange lyktor. Tidigare i sommar flyttade jag mina japanska lyktor och har varit orolig att den inte skall trivas på sin nya växtplats. Den ser dock ut att trivas ordentligt och nästa år har den förhoppningsvis växt till sig än mer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul. :) Jag tänkte förslå japanska lyktor. Sedan kom de på bild. Visst är de vackra. Jag njuter av våra varje dag. Vad fint du verkar bo. Bra val av äppleträd. Kombinationen av vackra och goda är inte så dum. Kram Bosse som njutit av en härlig höstpromenad.

G:a Affären sa...

Så klokt att plantera fruktträd och noga välja platser för dem. När jag flyttade hit fanns ett enda gammalt äppelträd inklämd bland alla granar. Nu är granarna borttagna och jag plockar äpplen från fyra träd.
Åhh så jag gillar bilden med grusvägen!

Kramar
Cia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...