måndag 29 september 2014

En äkta kaffetant

På senare år har jag verkligen blivit en riktig kaffetant. Lite märkligt det där eftersom jag förr om åren helst drack te. Hemma drack jag tidigare aldrig kaffe utan bara om vi hade gäster. Hur det gick till att jag bytte ut mitt te mot kaffe vet jag inte riktigt men numera är jag inte riktigt människa förrän jag fått mitt morgonkaffe. Kaffe skall dessutom enligt mig drickas ur kopp, det smakar som allra bäst då nämligen!


I en tid då de flesta dricker sitt kaffe ur en mugg som helst skall kunna diskas i diskmaskinen då känns det lyxigt att istället använda kopp. Tänk förr var en fin kaffeservis en viktig tillgång i ett hem men så är det inte längre. Istället kan hela kaffeserviser fyndas mycket billigt på loppis. Jag har ibland tittat på hela serviser men kommit fram till att jag trivs bättre med att blanda udda koppar. Jag är inte ett dugg brydd om kopparna är värdefulla, det viktiga är att de är vackra och känns bra att dricka kaffe ur.


Den här lilla kaffekoppen är kanske egentligen tänkt för esspresso med tanke på storleken. Jag tycker att den påminner mycket om Rörstrands Swedish Grace. Mönstret under blommorna är nästan samma. Denna servis är till skillnad från de övriga inte ett loppisfynd utan istället något jag fått av min väninna Sophie som i sin tur fått den av sin mamma.


Det här är ett av mina senaste fynd och kostade mig sju kronor styck på loppis. Totalt har jag fem koppar av dessa. Den är enkel men ändå elegant. Det kan ju lätt bli lite för mycket med guld och krusiduller men här funkar det.


Detta är nog ett av mina bästa fynd någonsin. Alla sex kopparna kostade mig totalt tio kronor så billigare kan det nästan inte bli. De har fått vara med på många kalas och fikastunder och är otroligt välanvända. Grämer mig enormt över det faktum att jag tidigare i år lyckades slå sönder en av kopparna när jag diskade. Håller sedan dess ständigt koll på om jag kan hitta fler, en kan ju ha tur tänker jag.


För den som har en rosenträdgård måste ju koppar med rosor vara ett måste! Tidigare hade jag tyckt att dessa var alldeles för gulliga för min smak men nu när jag blivit kaffetant kunde jag inte motstå dem. Femton kronor för fyra koppar var ju dessutom ett mycket överkomligt pris.

Det är nästan så att jag kan bli lite ledsen av att besöka loppisar och se dessa mängder med kaffekoppar. Visserligen blir jag glad över att göra fina fynd men det känns lite tråkigt att dessa koppar, fat och kannor som tidigare varit någons stolthet nu är något som de flesta väljer bort. Å andra sidan var de nog inte så ofta använda ens hemma hos dem som var stolta över sina kaffeserviser. Oftast stod ju sådant i skåpen och användes endast vid riktigt högtidliga tillfällen. Jag tänker som så att en kaffepaus i min rosenträdgård är ett högtidligt tillfälle som kräver en fin kaffekopp detta gäller även förmiddagskaffet vid datorn när jag jobbar eller när det kommer oväntat besök. Vardagen är något som är så otroligt viktig att den alltid borde ha det där lilla extra!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...