måndag 14 juli 2014

Solig kalasdag

I helgen har vi haft elvaårskalas här i Hult. Trevliga gäster, god mat och strålande sol gjorde det hela till en mycket lyckad dag. Dessutom kan kalaset även räknas som en första ordentlig invigning av vårt uterum där nu taket äntligen är på plats. På det här kalaset hade gästerna således inte behövt paraply om det börjat regna mitt i maten. Fast tak är skönt att ha även när det är strålande sol då det är behagligt med lite skugga. Födelsedagsbarnet hade önskat sig rosencupcakes med fluffy pink frosting och detta var givetvis något som ordnades. Tidigare har jag gjort dem med en chokladsmet men den här gången prövade jag en smet med smak av citron och vanilj och en fyllning med syrliga hallon. Det krävs antingen choklad eller syrlighet för att balansera den sockersöta frostingen.


Barnen var lite mer rastlösa än de vuxna som ville sitta och äta och prata länge. Tur då att barnen hade hela rosenträdgården för sig själva där de kunde komma och gå som de ville. Det blev mycket spring i trädgården och många hopp på studsmattan och riktigt nöjda och glada barn. Härligt med kalas och extra roligt att kunna bjuda på sådant som vi själva har odlat. Vi bjöd på paj med ruccola och fetaost. Det där med att tillaga ruccola är något nytt för mig men attans så gott. Den har ju egentligen samma användningsområde som spenat. Hittills har vi prövat att ha ruccola i soppa och nu i paj och båda har varit riktigt gott. Det är verkligen så att en ständigt lär sig något nytt. Den här sommaren har jag lärt mig att både ruccola och rädisor går att tillaga och har fler användningsområden än vad jag hade en aning om.

1 kommentar:

Hannis sa...

Härligt med kalas!
Ruccola i soppa har jag inte provat.
Lät lite spännande.

Kram Hannis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...