söndag 13 juli 2014

Jag är en Flammentanz

Vår okända ros i rosenträdgården har nu äntligen identifierats och är en Flammentanz. Efter tips från vänner och efter hjälp från plantskolan där vi för två år sedan köpte vår ros kunde vi till slut komma fram till vilken sort den är. Egentligen spelar det ju inte någon roll vad rosen heter men det har känts irriterande att inte veta vilken sort den är när jag vet alla andra sorter i rosenträdgården. Idag har för övrigt ytterligare en klängros inhandlats till rosenträdgården. En knalligt cerise ros som skall piffa till det blekrosa hörnet i rosenträdgården.


Sen är det ju nästan omöjligt att besöka en plantskola utan att handla. Den här gången är jag nästan lite imponerad över mig själv och det faktum att jag först förberedde en ny plantering. Grävde i ordning den, planerade vilka växter och först efter att detta var klart åkte jag och handlade. Jag har så många gånger gjort det omvända att jag har handlat först och sedan försökt klura ut vart växterna skall sättas. Detta har resulterat i ett antal inte så genomtänkta köp och mindre lyckade planteringar. Den nya planteringen är den första som gjorts enligt konstens alla regler och när allt var planterat kände jag mig onekligen nöjd. Sedan infaller alltid den där känslan av att det är för glest i planteringen men nu vet jag av erfarenhet att det är klokt att plantera glest. Då slipper jag flytta växterna om ett år vilket jag fått göra med plantorna i förra årets nya plantering. Nåväl det har varit en produktiv trädgårdsdag som resulterat i en ny plantering och att grunden till växthuset är klar. Dessutom har vi sådan tur att det regnat hela eftermiddagen och kvällen vilket de nya växterna mår bra av.

3 kommentarer:

Min Lilla Kokvrå sa...

Ja, det har kommit på tok för lite vatten den senaste tiden för att växterna ska må väl. Lite kom det här i natt, men det behöver komma mer. Härligt med en rosenträdgård! Vi har två klätterrosor av just sorten flammentanz och de blommar så fint nu!Birgitta

Christina sa...

tjusigt!
Nu har det hänt så mycket i din rosenträdgård att det kan vara spännande med bilder på hela rosenplanteringen :)
Kram Christina

Choices by Annie sa...

Ååå jag önskade att jag gjorde allt "rätt" innan jag åker till plantskolorna. Här inhandlas allt för mycket som jag sen inte har en aning om vad jag ska göra av. Tur jag inte varit iväg på ett tag har liksom inte varit möjligt att plantera något när trädgården sett ut som den gjort. Men nu så börjar det arta sig och det kliar i trädgårdsfingrarna. Men denna gången ska jag försöka planera innan jag handlar.

En mycket vacker ros du har, fantastisk färg.
Kram
Annie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...