torsdag 24 juli 2014

Arkeolog för en dag

Tänk så många spännande sommarlovsaktiviteter det finns för barn. Idag har tjejerna fått pröva på att vara arkeologer vilket de tyckte var riktigt spännande. Två gånger i veckan har Vitlycke museum arkeologiskola för barn och idag var vi där. Barnen fick både teori och praktik och jag känner mig som lite avundsjuk på dem. Tänk vi vuxna också fått möjlighet att vara med, det hade onekligen varit roligt. Fast å andra sidan var det riktigt trevligt att fika i en vacker miljö och njuta av solen i några timmar.


Vitlycke är en otroligt vacker plats att besöka och dessutom ett riktigt intressant museum. Jag har varit där många gånger men känner alltid att jag har anledning att återvända. Helt fantastiskt också att Vitlycke har fri entré vilket gör att fler får tillgång. Arkeologiskolan var en mycket uppskattad aktivitet och när den var slut för dagen fick barnen visa upp sina fynd i en monter. Efter Vitlycke gav vi oss av mot kusten för att besöka en av förra årets favoriter. Förra sommaren gick barnen på teaterskola i Grebbestad under två veckor och då hittade vi en alldeles fantastisk strand som vi besökte varje dag när teaterskolan var slut. Det var ett trevligt återseende även om barnen nu fått en annan favorit att jämföra med. Tidigare i veckan besökte vi Hamburgö och badplatsen Boviken som nu är barnens nya favoritbadplats.

1 kommentar:

Hannis sa...

Sånt där tycker jag är bra!
Och intressant.
Gillar att det är gratis inträde på museumet.
Det var något jag tänkte på när vi hade främmande och gick runt i Uppsala. Att det kostar så förbaskat mycket överallt.
Det är galet att inte alla ska kunna njuta av historian och kunskapen som finns på museum...

Kram Hannis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...